چطوری ماشین بخریم؟ سوالی که بسیاری از ما همیشه در لحظه تصمیم گیری در خرید خودرو از خودمان پرسیده ایم.

در مقاله قبل در مورد نحوه و نکات مهم فروش خودرو صحبت کردیم در این مقاله در مورد یک اقدام بسیار هیجان انگیز یا حتی هیجان انگیزتر می خواهیم صحبت کنیم.
خرید خودرو یکی از خریدهای مهم و هیجان انگیز در زندگی است که امیدوارم همه عزیزان تجربه کرده باشند و یا اگر تا این لحظه تجربه این خرید شیرین را نداشته اید به زودی آن را تجربه نمائید و خودرویی بسیار عالی بخرید.
خب تصور کنیم که الان تصمیم به خرید خودرو دارید و می خواهید شروع به جستجو نمائید ولی نمی دانید از کجا و چگونه شروع کنید و به پایانی خوش ختم نمائید. در این بخش نکات قابل توجه در این فرآیند را به حضورتان ارائه می نمایم که امیدوارم برای شما مثمر ثمر واقع شود.
خرید یک ماشین خوب و مناسب برای استفاده خود و خانواده مانند پیدا کردن گنج است. ولی اگر شما برای این کار زمان مناسب و مکفی برای تحقیقات لازم را خرج ننمائید بطور یقین در آینده نزدیک موجبات پشیمانی و تحمل هزینه های مختلف را برای خود به ارمغان خواهید آورد. باید سعی کنید منابع اطلاعاتی لازم برای انجام هرچه بهتر این معامله را بدست آورید و بر اساس اطلاعاتی درست اقدام نمائید.
نکته مهم اینجاست که اگر ماشین صفر خریداری نمائید خیلی حساسیت زیادی در مورد سابقه آن وجود ندارد ولی اگر تصمیم به خرید خودرویی کارکرده داشته باشید می بایست در مورد سابقه خودرو و نحوه استفاده از آن اطلاعاتی مختصری داشته باشید.

خیلی جای نگرانی نیست، فقط لازم است نکات و ترفندهایی برای پیدا کردن ماشین مناسب و متناسب با نوع استفاده و بودجه خود را بدانید.

برخی از آن ها را در این بخش آورده ایم:

1. اول بودجه مورد نظر خود را مشخص کنید

قبل از اینکه اقدام به تحقیق در مورد ماشین های مختلف کنید، بودجه ای را که می توانید برای خرید ماشین اختصاص دهید مشخص کنید. اگر از وام استفاده می کنید مقدار وجه نقد و مقدار وام را نیز به تفکیک مشخص نمائید و در نهایت تصمیم بگیرید که می خواهید بصورت نقد خرید کنید یا اقساط! اگر تصمیم به خرید نقدی دارید باید هزینه بیمه ثالث و بدنه را نیز از آن کسر نمائید ولی ذر صورت خرید اقساطی غالبا خودروی های اقساطی همراه با بیمه فروخته می شوند.
اگر تصمیم دارید از وام استفاده کنید ابتدا از تخصیص وام خود مطمئن شوید و سپس وارد معامله شوید.

در نهایت اینکه به هزینه های نگهداری و توانایی مالی خود نیز توجه نمائید. منظور اینکه شاید امروز بتوانید خودروی گرانقیمتی خریداری نمائید ولی آیا توانایی پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری آن را نیز در آینده دارید یا در آن مقاطع به مشکلات جدی بر می خورید؟

2. یک لیست مشخص از گزینه های احتمالی تهیه کنید

پس از تخصیص بودجه می توانید با استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های موجود گزینه های متناسب با بودجه خود را مشخص نمائید، احتمالا بتوانید از چند برند گزینه های مختلفی را در نظر بگیرید و به لیست خود اضافه نمائید. توجه داشته باشید که تعداد گزینه ها و برندهای موجود در لیست به حدی نرسد که شما را دچار سردرگمی نماید.
در این بخش می توانید به آیتم های ویژه ای نظیر کیفیت قطعات خودروها با برندهای مختلف و توانایی ارائه خدمات پس از فروش آن ها توجه ویژه ای داشته باشید.

3. توجه به هزینه های تعمیر و نگهداری

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، توجه به هزینه های تعمیر و نگهداری از گزینه های بسیار مهم در خرید ماشین می باشد که لازم است به آن پرداخته شود.
در این بخش شما می توانید از یک مشاور فروش حرفه ای بهره مند شوید و یا از مصرف کنندگان فعلی آن مدل خودرو استعلام های لازم را بعمل آورید.

4. انطباق وسیله نقلیه با گواهینامه رانندگی شما

با توجه به قوانین جدید راهنمایی و رانندگی باید به اینکه نیز توجه نمائید که آیا گواهینامه رانندگی که دراختیار دارید متناسب با نوع خودروی مورد نظر شما می باشد یا خیر؟ در برخی موارد دیده شده است که اشخاص نسبت به خرید خودرویی برای کار اقدام نموده اند که گواهینامه لازم برای رانندگی با آن را نداشته و لذا با مشکلات بسیار مواجه شده اند.

5. چگونه از لیستی که تهیه کرده ایم استفاده کنیم؟

لازم است پس از تکمیل لیست گزینه های احتمالی موارد موجود در آن را بر اساس علاقه و مشخصات فنی درجه بندی نمائیم و در نهایت آن موردی را که بیشترین نزدیکی با میزان علاقه و برخورداری از مشخصات فنی قابل قبول و خدمات و هزینه های نگهداری دارد را انتخاب نمائیم.
پس از آن نسبت به تحقیق در مورد آگهی مشابه آن خودرو در سایت ها و رسانه های فروش و تبلیغات مختلف می پردازیم و بهترین گزینه را انتخاب می نمائیم. البته همچنان می توانید از نمایشگاه های فروش خودرو و نمایندگی های فروش نیز بصورت حضوری بازدید نمائید که بسیار زمان بر و هزینه بر خواهد بود و بهتر است این کار را پس از انتخاب نهایی و مشخص نمودن دقیق خودروی مورد نظر خود انجام دهید.

6. تاریخچه خودرو را بررسی کنید

زمانی که جستجوی شما کامل شد و به اصطلاح چشمتان ماشین بخصوصی را گرفت، سعی کنید جلوی هیجان خود را بگیرید و اصول را بصورت منطقی و درست تا انتها طی نمائید. در این لحظه لازم است که اگر خودتان کارشناس فنی خودرو نیستید از یک کارشناس معتبر و مشاور حرفه ای استفاده نمایید. لازم است خودرو به لحاظ اصالت فنی و بدنه کنترل شود. یکی از مهمترین مواردی که باید به خاطر داشته باشید بررسی تاریخچه ماشین و نوع استفاده از آن است که در صورت در دسترس نبودن کارشناس فنی به راحتی این کار را برای شما انجام خواهد داد. مگر اینکه ماشین را از یک دوست و یا فرد بسیار مورد اعتماد خریداری نمائید.
برخی نکات مهم در این بخش به قرار ذیل می باشد:
آیا حادثه جدی در تاریخچه بیمه خودرو وجود دارد یا خیر؟
سلامت کیلومتر شمار خودرو کنترل شود
خودرو اصطلاحا چند دست چرخیده است؟
سرویس های دوره ای و اساسی خودرو در چه زمان هایی انجام شده است؟

7. چه زمانی با فروشنده اصلی باید تماس بگیرید؟

اگر اطلاعات لازم توسط آگهی فروش و یا فروشنده واسطه به شما ارائه نشد، لازم است نسبت به درخواست تماس با فروشنده و مالک اصلی خودرو اقدام نمائید. توجه کنید که اگر این امر نیز امکان پذیر نبود توصیه می شود از خرید این خودرو منصرف شوید ولی در صورتی که با مالک اصلی تماس بر قرار شد می توانید از او این سوالات را بپرسید؟
آیا شما اولین مالک ماشین هستید؟
آیا سوابق خدمات و سرویس های انجام شده ماشین شما در دسترس است؟
چگونه قیمت فعلی را تعیین نموده اید؟(منظور کارشناس رسمی این کار را انجام داده است؟ یا خودشان بصورت شخصی قیمت را تعیین نموده اند؟)
آیا می توانم مکانیک امین خود را برای بررسی فنی همراه داشته باشم؟
آیا موردی وجود دارد که در آگهی فروش درج نشده باشد و لازم باشد که من از آن اطلاع داشته باشم؟

8. تست درایو(رانندگی آزمایشی) و بازرسی

حتی اگر شما مکانیک حرفه ای هم نباشید می توانید با یک تست درایو ساده خودرو را بررسی نمائید.

برای این کار لازم است به نکات ذیل توجه نمائید:
برای سوار و پیاده شدن به ماشین مشکلی نداشتید؟ (متناسب با فیزیک شما می باشد؟)
آیا موتور به راحتی روشن شد؟
عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو در حالت سرد و گرم قابل قبول است؟
آیا صندلی های جلو و عقب آن راحت است؟
آیا شما از دید کامل و جانبی خوبی برخوردار هستید؟
در زمان ترمز گیری صدای ناهنجاری از آن نیامد و بخوبی عمل کرد؟
آیا دنده ها به خوبی تعویض می شوند؟
اگر خودرو دنده اتوماتیک است، آیا در تعویض دنده تکان غیر عادی و یا صدای ناهنجاری شنیده می شود؟
چراغ ها و سیستم روشنایی خودرو به درستی عمل می کند؟
برف پاک کن و شیشه شور به درستی کار می نمایند؟
آپشن ها و ادوات برقی خودرو به درستی عمل می کنند؟

استفاده از مشاور حرفه ای و هزینه ای که برای آن می کنید در واقع صرفه جویی شما در هزینه های بعدی و به نوعی سرمایه گذاری شما محسوب می شود!

9. چگونه حرفه ای مذاکره کنید؟

لازم نیست شما یک مذاکره کننده تجاری قهار باشید. فقط لازم است نکات مهم در مذاکره و معامله خودرو را بدانید.
از قبل حداکثر قیمت مورد نظر خود را مشخص نمائید
با رویی گشاده و بسیار خوش اخلاق مذاکره نمائید. توجه داشته باشید که شاید فروشنده به دلایل مختلفی ازجمله از روی اجبار در حال فروش خودروی دوست داشتنی خود باشد، لذا ممکن است حال روحی او چندان مساعد نباشد. بنابراین لازم است به احساس او نیز توجه ویژه داشته باشید.
سعی کنید با توجه به بودجه تعیین شده خودتان قیمت را به آن نزدیک و حتی الامکان پائین تر از آن برسانید. ولی این موضوع نباید تا جایی پیش برود که معامله خراب شود.
غالبا فروشندگان خودرو خیلی تمایلی به مذاکرات زیاد ندارندو لذا سعی کنید در طول انجام معامله مهربان باشید.
پس از خرید خودرو در مورد موارد نگهداری و نحوه استفاده از آن مطالعه داشته باشید و در صورت وجود، دفترچه راهنمای آن را بطور کامل مطالعه نمائید.

امیدوارم همیشه از خودروهایی بسیار خوب و درجه یک بهره مند شوید.

جواد سرائی