مهارت های فروشنده حرفه ای

یک فروشنده حرفه ای باید به خودشناسی رسیده باشه، اگر به توانایی ها و علایق خودش مسلط نباشه به احتمال زیاد در شرایط اضطراری و زمانی که باید در لحظه تصمیم نهایی رو بگیره به مشکل میخوره.
باید به این نکته توجه داشته باشید که بی مهابا عمل کردن در بعضی مواقع هنر قابل توجهی محسوب میشه، گاهی لازمه به این شکل کار رو جلو ببرید، وقتی از قبل ایمان به کار خودتون داشته باشید در زمان خودش نیروهای عظیمی به کمکتون میان که شاید باورش براتون سخت باشه.

نکات مهم:

1. همیشه به بزرگترین و بهترین توانایی هاتون توجه کنید و اونها رو بیشتر از بقیه رشد و توسعه بدین تا در موقع لزوم به عنوان یک برگ برنده قوی همراهتون باشه، بقول اون استاد هنرهای رزمی که میگفت: من از کسی که هزارتا فن رو تمرین کرده نمی ترسم، من از اون حریفی می ترسم که یک فن رو هزار بار تمرین کرده!
یک فروشنده حرفه ای به قدرت نوشته ها آگاهه، اون خوب میدونه که باید برنامه ها و اهدافش رو به صورت مکتوب داشته باشه و هر روز در کنترل مسیر رسیدن به اهدافش مداومت داشته باشه. اون به تمام جوانب کارش توجه داره و ابزارهای لازم رو برای خودش فراهم میکنه.
2. شما باید بدونید که اول مشاور مشتری هستید و بعد یک فروشنده، آدم ها لذت می برند از اینکه در خرید یک مشارو همراهشون باشه، پس اگر به عنوان مشاور عمل کنید می توانید فرایند فروش بسیار لذت بخشی رو تجربه کنید. باید مشتری احساس کنه که خودش در حال انتخاب و خریده، این احساس که شما دارید به او چیزی را می فروشید نمی تواند لذت بخش تر از انتخاب خودش باشد. در واقع همونطوری بفروشید که دوست دارید به شما بفروشند!
3. روی این مورد خیلی خیلی تاکید می کنم که یک فروشنده حرفه ای اشراف کامل فنی به محصول یا خدماتی که می فروشه داره و خدمات و محصولات بقیه رقباش در بازار هم بطور کامل خبر داره.

شما باید راه های خبر دار شدن از فعالیت های رقباتون رو بلد باشید، بعضی وقت ها رقیبتون آنقدر باهوشه که حتی بلده اخباری رو که به شما می رسه مدیریت کنه، اگر راه های لازم رو ندونید محکوم به شکست هستید.
4. شما باید بلد باشید از ابزارهای موجود نهایت استفاده را ببرید. به عنوان مثال یک فروشنده حرفه ای ده ها راه بلده که از موبایلش چطور برای رسیدن به اهدافش استفاده کنه بجای اینکه با اون وقتش رو به بطالت بگذرونه!
5. فراموش نکنید که هدف فروش بدست آوردن رضایت قلبی مشتریه، و تنها با رسیدن به این مرحله می تونید به اهدافتون برسید! اگر مشتری به رضایت قلبی رسید و شما برای اون تجربه شیرینی از خرید به جا گذاشتید که می تونید منتظر اومدن دوباره اون با دوستانش باشید و اگر نه، برای همیشه او را بدرقه کنید…

جواد سرائی