معرفی Personal Branding:

پرسونال برندینگ و پلنگ برندیگ:

آقای تام پیترز 19 سال پیش از این در مقاله ای با عنوان “برندی که نامش شما هستید” تعریفی از عنوان پرسونال برندینگ ارائه داده است که بدین شرح است:

 

پرسونال برندینگ راهکاری‌ست برای این که برخی از ویژگی‌های یک برند را در یک انسان قرار دهیم، به این ترتیب افرادی همچون کارشناسان، کار آفرینان و هنرمندان می‌توانند در زمینه‌های کاری خود صاحب اعتبار، شهرت، شخصیت و ارزشی قابل ارائه همچون یک نام تجاری یا برند شوند.

 

با توجه به گسترش روز افرون شبکه های اجتماعی، اطلاعاتی و سازمان ها و شرکت هایی که در زمینه Big Dataفعالیت می کنند همه ما در حال حاضر یک برند شخصی داریم و در واقع برند هستیم!

اگر در همین لحظه نام و نام خانوادگی خود را در اینترنت و موتورهای جستجوگر، جستجو کنید اطلاعات مختلفی از خودتان می بینید که در بعضی از آنها حتی کامنت هایی را که در پیجی نوشته اید مشاهده می نمائید.
بر اساس نظریات مختلف و اساتید فن، تا چند سال آینده شما حتی نیاز به ارسال رزومه نخواهید داشت و سازمان ها با استفاده از هوش مصنوعی(artificial intelligence) تمامی فعالیت های شما را رصد کرده و در مورد شما ارزیابی های و ارزشگذاری های لازم را انجام خواهند داد.

 

البته در این بحث نمی خواهیم به مراحل و مطالب پرسونال برندینگ به صورت تخصصی بپردازیم چرا که رویکرد این بحث، چرایی و دلیل بروز پدیده ای بنام پلنگهای مجازی یا به عبارتی پلنگ برندینگ است، اینکه این معضل که از فضای مجازی حتی به فضای واقعی و زندگی افراد و الفاظ روزمره وارد شده است بر اثر نبود چه چیزهای ایجاد شده است و فضای خالی چه چیزهایی را پر کرده است؟!

 

مطلب را با یک شعر از عبید زاکانی شروع می کنم:

بازرگانی را زنی خوش صورت بود كه زهره نام داشت. عزم سفر كرد. از بهر او جامه‌ای سفید بساخت و كاسه‌ای نیل به خادم داد كه هرگاه از این زن حركتی ناشایست پدید آید، یك انگشت نیل بر جامه او بزن تا چون بازآیم، مرا حال معلوم شود. پس از مدتی خواجه به خادم نبشت كه:

 

      چیزی نكند زهره كه ننگی باشد         بر جامه او ز نیل رنگی باشد

خادم باز نبشت كه:

                                                                                                       گر آمدن خواجه درنگی باشد             چون بازآید، زهره پلنگی باشد

 

مشخصات پلنگ ایرانی:

اندازه‌ها و رنگ پوشش بدن در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آن‌ها ۱۱۰ سانتی‌متر است. وزن این پلنگ بعضا تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.

نکته مهم :

ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد. با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پایین است و ۰٫۰۶ تا ۰٫۱ قلاده در هر ۱۰۰ کیلومترمربع برآورد می‌شود.

 

مشخصات پلنگ جدید ایرانی:

پلنگ‌های جدید برخی از دختران ایرانی هستند با چهره‌های خاص و آرایش‌های خاص‌تر. آن‌ها اغلب در اینستاگرام يافت مي شوند و ظاهری شبیه به يكديگر دارند. بینی های کوچک و سربالا، موهای تا آخرین حد روشن یا تیره، لنز های رنگی و مژه‌های مصنوعی، گونه‌ها و لب های پروتز شده و بدن هایی که اغلب مثل صورت ها زیر تیغ جراحی رفته اند. اطواری که به تناسب چهره و خود زیبا پنداری بروز می دهند نیز، تقریبا یکسان است.

نکته مهم :

این گونه جانداران در نواحی مختلف کشور دیده می شوند و با توجه به توسعه روزافزون فضای مجازی و ابزارهای آن، گجتها و بروز سلایق مختلف و به دلیل در دسترس بودن خوراک مورد نیازشان به شدت نسل رو به رشدی دارند و به نظر می رسد در صورت عدم کنترل ازدیاد نسل آن ها در آینده نه چندان دور، حکومت مرکزی مجبور به عقیم نمودن و به نوعی استفاده از روش های دفع آفات باشد.

 

داریوش شایگان در کتاب آسیا در برابر غرب؛

از دوره فترت (نه این و نه آن) صحبت می کند و از انسانی صحبت می کند که دیگر نه نیکی برایش معنی دارد و نه بدی. انسانی که فقط به یک امر یقین دارد و آن اینکه همه چیز بیهوده؛ بی معنی و پوچ است. او می نویسد: در چنین وضعی ما به چند گرایش بر می خوریم. سرکشی و عصیان مکتب های نو فکری که اغلب به صورت ضدیت جلوه می کنند. ضد روانپزشکی؛ ضد شعر؛ ضد رمان؛ ضد فرهنگ؛ ضد هنر آیا پلنگ های اینستاگرام از دانشمندان محبوب ترند؟

 

تعداد لایک های دانیل تمت(Daniel Tammet) یکی از بزرگترین نوابغ قرن نزدیک به ده هزار تاست در حالیکه اغلب چهره های جنجالی اینستاگرام تنها در بین کاربران ایرانی از پانصد هزار تا گاهی بیش از سه و نیم میلیون فالوور پر و پاقرص دارند.

جملات بی محتوا و پر از غلط های نگارشی آنان هزاران مرتبه بازنشر می شود و حتی مخاطبانی که صرفا برای سرگرمی و یا احیانا تمسخر پلنگ های اینستاگرام در بحث ها و کامنت ها مشارکت می کنند؛ ناخواسته به شهرت بیشتر این افراد دامن می زنند.

دنبال کردن زندگی افرادی که نه توانایی و استعداد و هنر خاصی دارند ؛ نه نویسنده اند نه بازیگر نه ورزشکار نه دانشمند نه نقاش نه نوازنده نه مجسمه ساز و نه شاعر؛ بیهودگی دنیای مدرن ماست و به عبارتی جذابیت سرزمین اسباب بازی ها.

بطالت عمر و روزمرگی و تکرار زندگی سلبریتی های اینستاگرام به نوعی بازتاب میل ما به بیهودگی و اتلاف وقت است.

 

بیهودگی و وهم؛ فصل اشتراک اغلب نوشته ها یا ویدیوهای این سلبریتی هاست. یکی در دنیای قصه ها زندگی می کند و خود را شاهزاده جاودان می داند و دیگری هر روز ویدیویی از بیهودگی زندگی روزمره خود؛ از غذا پختن؛ نشستن؛ راه رفتن و بدبخت نامیدن سایرین منتشر می کند.

 

یکی با نمایش دندان های روکش سرامیکی؛ زندگی لوکس و بی محتوایی را که در آن هیچ اتفاقی نمی افتد و هر روز تکرار روز پیش است، به نمایش می گذارد و دیگری خود را زیباترین فرد شهر می داند.

 

درآخر:

با توجه به موارد مذکور و گسترش و توسعه روز افزون انواع شبکه های مجازی و موتورهای جستجوگر، به نظر می رسد وضع موجود و ظهور انواع شخصیت ها و برندهای زرد در فضای مجازی به دلیل حضور بسیار ضعیف اساتید در شاخه ها، صنایع مختلف و رشته های متنوع علمی،هنری،اقتصادی،سیاسی،اجتماعی،تاریخی، فرهنگی،فلسفه و … می باشد.

البته این موضوع نیز که غالب اساتید در حال حاضر ممکن است در رده های سنی باشند که دیگر توانایی و امکان ورود شخصی ایشان به اینگونه شبکه های مجازی میسر نمی باشد حائز اهمیت و مورد توجه می باشد. بنابراین بار این مسئولیت بر دوش علاقه مندان، شاگردان، دانش آموختگان و در نهایت ایجاد بستر مناسب توسط دولت برای ورود آنها در این بخش می باشد.
باید توجه نمود که تولد پلنگ های مجازی به دلیل نبود آگاهی نسل نوجوان و جوان است. با افزایش آگاهی و ایجاد سرگرمی های مفید دیگر در جامعه استفاده آنها از فضای مجازی می تواند در شاخه های مثبتی گسترش یابد.

فیلترینگ و محدودیت سازی های از این دست نمی تواند موجبات افزایش آگاهی در جامعه را فرآهم کند و صرفا یک مسکن مقطعی برای این بیماری می باشد. این معضل نیازمند سرمایه گذاری و پیشگیری می باشد.

 

جواد سرائی

 

 

منابع
www.kargaronline.ir
www.shahrekhabar.com
www.isna.ir