از مشاور خود بپرسید وقتی فروش مغازه پایین اومده واقعا چکار باید کرد؟
اگر صاحب مغازه باشید این موضوع اجتناب ناپذیر است که کاهش فروش را تجربه نکرده باشید. این موضوع به دلایل مختلف اتفاق می افتد. دلایلی مانند تغییرات فصل و نوع کسب و کار شما اگر متناسب با فصل باشد، تغییرات قیمت ها، تغییرات مد، جریانات سیاسی و اقتصادی و …
در هر صورت این شما هستید که متحمل هزینه های جاری فروشگاه می باشید و می بایست اقدامی برای افزایش فروش و به تبع آن افزایش درآمد خود باشید.
در این مقاله نکاتی در مورد روش های افزایش فروش مغازه یا فروشگاه شما بیان شده است که می توانید در زمان های مختلف آن ها را به کار گیرید.

خالق مناسبت ها باشید

بسیار دیده می شود که مغازه داران و صاحبان فروشگاه های بزرگ در مناسبت های رسمی اقدام به برگذاری جشن ها و ارائه فروش و تخفیفات ویژه می نمایند. این را بدانید که مردم عاشق جشن ها و شادی هستند و دوست دارند که مدام در مناسبت های مختلف شرکت داشته باشند. شما می توانید با صرف نمودن مقداری خلاقیت نسبت ابداع مناسبت های مختلف و ارائه شرایط فروش متنوع به آن مناسبت نسبت به افزایش فروش خود گام مثبتی بر دارید.

به عنوان مثال می توانید در تاریخ سالگرد افتتاح فروشگاه خود اقدام به برگذاری جشنواره فروش نمائید. یا به عنوان مثال یک روز را در تقویم پیدا کنید که اتفاق خنده داری در آن روز رخ داده باشد و شما در همان تاریخ و به آن بهانه جشنواره فروش برگذار نمائید.

تبلیغات را افزایش دهید

یک فروشنده حرفه ای می داند زمانی که بازار در رکود فرورفته است و میزان حضور مشتریان کاهش پیدا کرده است با استفاده از افزایش تبلیغات به روش های مختلف می بایست مشتریان خود را به خرید ترغیب نماید. فعالیت های بازاریابی را در این حوزه افزایش دهید. پیشنهاد می شود برای انتخاب بهترین روش های بازاریابی از یک مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای کمک بگیرید.

تبلیغات در روزنامه ها و مجلات، تبلیغات از طریق شبکه های دیجیتال و سایر اشکال بازاریابی که مشاور به شما پیشنهاد می کند افزایش فروش شما را در دوران رکود به همراه خواهد داشت.

سر و صدا کنید

هر زمان که در کسب و کار شما اتفاقی می افتد، آن را رسانه ای کنید. اگر اسپانسر مراسمی می شوید اگر در یک مسابقه شرکت می کنید و هر کاری که می کنید باید همراه با سر و صدا باشد. راه های انجام این کار را از مشاور خود بپرسید و بخواهید که روش ها و زمان های انجام این کار را برای شما مشخص کند. در واقع با این کار رویدادهای تبلیغاتی جالبی را برای خود فرآهم می نمائید.

استراتژی قیمت گذاری خود را بررسی کنید

باز هم مانند همیشه یادآوری می کنم که استراتژی قیمت گذاری خود را بررسی کنید. شما باید به عنوان یک فروشنده حرفه ای توانایی انجام این کار را داشته باشید. اگر کسب و کار شما رو به گسترش است و به تنهایی توان انجام آن را ندارید باید یک مشارو بازاریابی و فروش حرفه ای را بصورت تمام وقت (حداقل برای مدت زمان فاز توسعه) همراه داشته باشید. قیمت محصولات و خدمات شما باید رقابتی باشد. توجه داشته باشید که قیمت مناسب قیمتی است که مشتری هدف شما تمایلی برای پرداخت آن داشته باشد.

دکوراسیون داخلی مغازه یا فروشگاه

در مغازه داری باید نوع چیدمان فروشگاه به طریقی باشد که مشتری در آن احساس راحتی داشته باشد و بتواند انتخاب و خرید نماید. از مزایای استراتژی های بازاریابی و فرصت های فروش ضروری استفاده کنید. از تکنیک های نورپردازی و نمایش های خلاقانه برای جذب مشتریان استفاده کنید. فیلم هایی را برای آموزش نحوه کار و استفاده محصولات تهیه نمائید و در تلویزیون فروشگاه پخش کنید. از لحظات خرید و استفاده مشتریان قبلی و وفادار تصاویری تهیه کنید و در فروشگاه خود نصب کنید(با اجازه آنها !)توجه داشته باشید که درون فروشگاه و مغازه شما باید بسیار جذاب باشد و مشتری را به سمت خود جذب نماید. از رایحه خوبی و دلنشینی در فروشگاه خود استفاده کنید. اگر در صنایع غذایی فعالیت می نمائید استفاده از رایحه لیمو می تواند اشتیاق مشتریان به خرید را افزایش دهد.

با مشتری ارتباط برقرار کنید

ارائه خدمات عالی به مشتری کلید افزایش فروش است. به مشتریان خود گوش کنید تا نیازها و خواسته های آنها را درک کنید.آموزش های لازم را در مورد محصولات به او ارائه دهید. می توانید آدرس پستی مشتریان را داشته باشید و هر از چندگاهی برای آن ها و به مناسبت های مختلف پیام های متنوع ارسال نمائید. از جشنواره ها، تخفیفات و محصولات و خدمات جدید آن ها را مطلع نمائید. به یاد داشته باشید تجربه خوب مشتری در زمان خرید از شما ضمانت بازگشت او و در نهایت وفادار شدنش خواهد بود.

اجتماعی باشید

ساده ترین و ارزان ترین چیزی که می توانید انجام دهید،حضور و استفاده در رسانه های اجتماعی است. از رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا کسب و کار خودتان را بصورت زنده در همه جا نشان دهید. امروزه مشتریان بسیار به این موضوع توجه دارند. از مشاور بازاریابی و فروش خود بخواهید که حضور در رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال را برای شما ایجاد نماید.

مدیریت هزینه ها

به هزینه های اضافی که پیش از این انجام می داده اید توجه کنید. بهتر از لیست هزینه های را از حسابدار خود بخواهید و یک مرتبه صورت سود و زیان و درآمد و هزینه را بصورت کامل بررسی نمائید. مطمئن باشید می توانید هزینه های مختلفی را کشف کنید که کاملا غیر ضروری بوده اند و شما انجام داده اید.

از محل کسب و کار خود خارج شوید

گاهی در خرده فروشی و مغازه داری لازم است از محل کسب خود خارج شوید و اصطلاحا مشتری را از پیاده رو به داخل بکشانید. در بازار سنتی و قدیم ایران نیز این امر بسیار شایع بوده است. در اصطلاح جلوی مغازه بساط می کرده اند!
شما نیز می توانید به روش های مدرن امروزی این کار را انجام دهید. روش های مختلفی امروزه در دنیا برای این کار انجام می دهند که می توانید از مشاور بازاریابی و فروش خود بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

 

جواد سرائی