وارن بافِت (Warren Buffett) کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌گذار و نیکوکار آمریکایی است، که به‌عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود. او هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی فعالیت می‌کند. در ادامه به توصیه‌های مهم وی در زمینه سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت:

ارزش‌گذاری به اعتبارتان

۲۰ سال طول می‌کشد تا شما اعتباری کسب کنید و فقط در ۵ دقیقه می‌توانید آن را نابود کنید. اگر بتوانید اعتبار بدست آورید، کارهای بیشتری می‌توانید انجام دهید. مهم‌ترین چیزی که باید به آن اهمیت دهید، ارزش‌گذاری به اعتبار خود شخص شما و شرکت‌تان است. در بازار کار ۱ قسمت از ۱۰ قسمت جریان مالی‌تان متعلق به سرمایه‌تان خواهد بود و ۹ قسمت متعلق به اعتبارتان. پس یک اعتبار قدرتمند بسازید و هیچوقت بر روی آن ریسک نکنید.

برای آینده‌ای بهتر کار کنید

اگر کسی الان زیر سایه درختی استراحت می‌کند، دلیلش دور‌ اندیشی فردی و کاشت نهالی در گذشته بوده است. اگر می‌خواهید بلند پروازی کنید و یک آینده درخشان بسازید باید از امروز شروع به کاشت دانه‌های موفقیت کنید. اگر امروز زندگی که می‌خواستید را ندارید به علت دانه‌های نکاشته یا اشتباه کاشته شده گذشته‌تان است و همین امروز نمی‌توانید آنرا عوض کنید.

ارزش خلق کنید

قیمت آن چیزی است که پرداخت میکنید، ارزش چیزی است که دریافت می‌کنید. شما به برندی ارزش می‌گذارید که پشتیبانی و سرویس خوبی ارائه می‌دهد. شما به شیوه متفاوتی با ماشین بنز نسبت به یک ماشین معمولی برخورد می‌کنید. برند شما نیز باید چنین باشد. اگر خواهان تمایز ارزش‌گذاری مشتری هستید باید خدمات و سرویس خوبی ارائه دهید، به همین سادگی.

با شرکت‌های بهتر از خودتان همکاری کنید

بسیار بهتر است با افرادی بهتر از خودتان همنشینی کنید. شرکایی انتخاب کنید که رفتار آنها بهتر از شما باشد و شما نیز گرایش به تقلید رفتار مشابه داشته باشید. اگر می‌خواهید موفق شوید باید خودتان را با افراد موفق احاطه کنید. این یک قانون است.

شما موفق ترین فرد دنیا هم باشید و با افراد نادرست معاشرت کنید بعد از چند وقت شخصیت شما کاملا قابل حدس زدن خواهد بود. زیرا شما ناخودآگاه تمایل دارید شبیه افرادی باشید که بیشتر وقت‌تان را با آنها سپری می‌کنید. پس هوشمندانه و با تعقل افرادی را انتخاب کنید که می‌خواهید وقت‌تان را با آن‌ها سپری کنید.

صبر کلید موفقیت است

مهم نیست چقدر استعداد دارید یا چقدر سخت تلاش کردید. بعضی چیزها در زندگی نیاز به زمان دارد. شما نمی‌توانید با بهترین غذا‌ها و محیط دنیا بچه یک روزه را تبدیل به یک کودک ۱۰ ساله کنید.

جدای از استعدادها و تلاش های بی‌وقفه تان, شما نیاز به صبر دارید تا به چیزهایی که می‌خواهید برسید. اگر تمام تلاشتان را کرده‌اید و چیزی را که می‌خواستید به دست نیاوردید شاید تنها کاری که باید بکنید صبر کردن است.

ریسک های حساب شده انجام دهید

ریسک کردن یعنی نمی‌دانید در حال چه کاری هستید. شما باید ریسک پذیر باشید اما نه اینکه خطر کنید. ریسک کردن با خطر کردن فرق می‌کند. شما باید ریسک را حساب شده انجام دهید یعنی احتمال شکست را تا جایی که می‌توانید کم کنید و بعد اقدام کنید، یعنی بدانید دقیقا قرار است چه کاری کنید, چقدر احتمال دارد اشتباه کنید و چقدر احتمال دارد موفق شوید.

کاری را انجام دهید که دوست دارید

زمانی فرا می‌رسد که میخواهیدانجام کاری را انتخاب کنید که عاشق آن باشید. صبح با اشتیاق از خواب بیدار شوید. به نظر من احمقانه ترین کار ممکن انتخاب کاری است که دوست ندارید چون می‌خواهید در رزومه تان ثبت شود آن کار را انجام دادید. به همین سادگی، کاری را انجام دهید که دوست دارید.

اکثر مردم زندگیشان را به همین سادگی با زندگی در زندگی دیگران و سرگرم شدن با سرگرمی دیگران خراب میکنند. اشتیاق و علاقه تان را دنبال کنید. کاری را انتخاب کنید که دیگر به نظرتان یک وظیفه و شغل نباشد بلکه یک تفریح باشد که بخواهید هر روز صبح مشغول آن باشید. کاری که شکست هایش یک لذت باشد برای اینکه قرار است درس جدیدی یاد بگیرید.

رقیب‌تان را بشناسید

شناختن رقیب‌تان معمولا بهتر است از شناختن خودتان. زیر نظر گرفتن رقیب یکی از اصول کسب و کارهای موفق است. تاجران بزرگ همیشه عملکرد گذشته رقیبانشان را زیر نظر می‌گیرند و پیشبینی می‌کنند چه زمانی آنها به کجا خواهند رسید و چه تاثیری بر روی کسب و کار خودشان خواهد داشت.

در هر زمان فقط یک گام

من هیچوقت ۱۰ تا پله را بالا نمی‌پرم . همیشه دنبال یک پله تکی می‌گردم و هر وقت پیدا کردم روی آن می‌پرم و بعد دنبال پله تکی بالاتر می‌گردم . هیچکس تا به امروز موفقیت یک شبه بدست نیاورده.

شما باید گام به گام به سمت موفقیت تان پیش بروید. همیشه بدنبال قدم های کوچک و همراه با پیشرفت برای کسب و کارتان باشید و هیچوقت سعی نکنید تمام استعداد و انگیزه و اراده تان را همزمان استفاده کنید. چرا ؟ چون میخواهید ۱۰ قدم بیشتر بردارید.

“نه” گفتن را یاد بگیرید

فرق بین افراد موفق و افراد واقعا موفق در این است که افراد واقعا موفق معمولا به خیلی از پیشنهادها جواب “نه” میدهند.
شما باید بعد از قدم نهادن در مسیر ماجراجویی تان با دقت پیشروی کنید و شروع به “نه” گفتن به پیشنهادات موذیانه و وقت گیر دیگران کنید.اگر تخم مرغ های یک سبد بیشتر باشند ، احتمال سنگین شدن و افتادن سبد نیز بیشتر خواهد شد.

صداقت، سیاست کمیابی است

صداقت هدیه ای واقعا با ارزش است، آنرا از مردم بی ارزش توقع نداشته باشید.
توقع نداشته باشید تمام افراد کنار شما کاملا با شما صادق باشند. به افرادی که به شما وفادار و صادق اند نزدیکتر باشید. افراد امنی را کنار خود داشته باشید.

کنترل را در دست بگیرید

شما باید کنترل اوضاع و زمانتان را در دست بگیرید و تا زمانی که نتوانید به خیلی از چیزها “نه” بگویید این امر امکان پذیر نمیباشد. شما نباید اجازه دهید مردم اوضاع و شرایط شما را تعیین کنند.

شما ارباب زندگی خودتان هستید. شما هستید که تعیین میکنید چه کاری انجام دهید و چکاری انجام ندهید و هرگز نباید فرمان ماشین زندگیتان را به دیگران بدهید. شما باید خودتان فرمان ماشین زندگیتان را در دست بگیرید و هرکجا که خواستید برانید و هر مقصدی که خواستید را انتخاب کنید.

 

تهیه و تنظیم:

جواد سرائی