چطور بانک اطلاعاتی ساده و کاربردی از مشتریان بسازیم؟

هر فروشی که انجام می دهید و هر کارت ویزیتی که از مشتریان می گیرید باید بخشی از بانک اطلاعاتی مشتریان شما باشد. این بانک را از ابتدا درست کنید تا خیلی سریع و برای همیشه ارزشمندترین وسیله ی بازاریابی را در میان کسانی که به محصولات شما علاقه دارند و شما علاقه یا کارتان را می شناسند، داشته باشید.
صاحب یک فروشگاه آثار هنری این موضوع را چنین توضیح داد:
ما کار خود را با جمع آوری فهرست ارسال کارت های کریسمس به تمام دوستان خود بر این اساس که «علاقه، علاقه می آورد» شروع کردیم. ما نام افراد مرتبط به زندگی شغلی گذشته ی من و زندگی همسرم به عنوان معلم را نیز به فهرست اضافه کردیم و تمام اینها در حدود ۵۵۰ مورد شد که آنها را در نرم افزار word وارد بانک اطلاعاتی کردیم. این سامانه ایده آل نبود اما رایگان بود. ما این فایل را فایل مشتریان احتمالی نامیدیم. سپس یک دفتر بازدید کنندگان در فروشگاه قرار دادیم و مردم را تشویق کردیم تا آن را امضاء یا کارت ویزیت خود را در یک کوزهی شیشه ای بزرگ و بسیار جذاب بیندازند. این موارد به فایل مشتریان احتمالی ما اضافه میشد
وقتی جنسی می فروختیم و مشتری پیدا می کردیم جزییات فروش را در یک فایل excel که آن را فایل مشتریان می نامیم وارد می کردیم. بازهم این نرم افزار خیلی خوبی نبود اما برای مقصود ما مناسب به نظر می رسید و تا زمانی که نقص عمده ای در آن پیدا نکنیم تغییرش نخواهیم داد. ما میخواهیم مشتریان را بشناسیم تا اگر چیز دندان گیری برای نشان دادن به آنان داشتیم بتوانیم برای گفتگویا صرف چای دعوتشان کنیم. همچنین دیدن این که چه کسی چه چیزی میخرد نیز می تواند مفید باشد.
ما دیگر تلاش نمی کنیم به طور دقیق حدس بزنیم چه کسی مشتری ما خواهد شد، زیرا هنوز هم با موارد تعجب برانگیز بسیاری روبه رو می شویم. تمام اینها بدین معنی است که شما نباید هرگز هیچ اسمی را دور بیندازید. هم اکنون ما ۱۰۰۰ اسم در فایل مشتریان احتمالی و ۵۰۰ مشتری داریم. همه ی این ها علاوه بر پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خوبی است که گاهی می توانیم به آن رجوع کنیم و در بسیاری از فروش های ما مؤثر است.