پرورش مداوم توانایی ها ، قابلیت ها و مهارت ، رمز موفقیت در هر کاری است، در طول یک روز کاری همه به یک میزان ساعت صرف امور محوله خود می نمایند ولی آنکه توانایی و قابلیت بیشتری دارد بهره بیشتری هم می برد.

 

به عنوان مثال  متوسط درآمدی که هر آمریکایی در سال 2008 تولید کرده است بالغ بر 47 هزاردلار بوده است که این رقم برای مکزیک 10 هزار دلار و برای نیجریه 1400 دلار بوده است، یعنی اینکه آمریکایی ها در هر ساعت تولیدات بیشتر و خدمات بیشتری را در مقایسه با سایرین عرضه کرده اند.

 

این تفاوت در میزان بهره وری برگرفته از تفاوت در توانایی ها و مهارت است که فقط با تدوین هدف ،برنامه ریزی و حرکت صحیح به سمت آن امکان پذیر است.

 

یک داستان قدیمی هست که میگه:

روزی یک نفر از جنگل پر از درخت در حال عبور بود که متوجه مردی شد که به شدت و مشقت در حال بریدن یک درخت است. از او سوال کرد که ای دوست چه می کنی؟ او در پاسخ گفت: مگر نمی بینی که در حال اره کردن درخت هستم. رهگذر از او پرسید: که چند ساعت است که در حال اره کردن این درخت هستی؟ مرد پر کار جواب داد: چهار ساعتی است که در حال اره کردن هستم. رهگذر به او گفت: آیا بهتر  نیست که از کارت دست بکشی و اول اره خود را تیز کنی و به جای ۴ ساعت در عرض ۱ ساعت درخت را بر زمین بیاندازی؟ مرد در حالی که درخت را اره می کرد و حتی حاضر نبود لحظه ای از کار خود دست بکشد، به رهگذر گفت: مگر نمی بینی که من گرفتارم و وقت ندارم آنگاه به من می گویی که بروم و اره خود را تیز کنم؟

آبراهام لينكلن گفته: من اگر برای قطع درختی ۹ ساعت وقت داشته باشم و … ساعت آن را صرف تیز کردن تبر می کنم.

جواد سرائی