ویژگی ها

یک مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بخش مهمی از کسب و کار شما مربوط به واحد فروش است. این واحد است که می تواند بودجه مورد نیاز شما را برای ادامه فرآیند کار، تولید و مابقی هزینه ها فرآهم آورد. در واقع شما تمام تلاش خود را می کنید که این واحد را در بالاترین سطح از کارایی نگهدارید تا بقیه سازمان بتوانند در کار خود پیش بروند. لذا ممکن است در این راه از مشاور یا مشاورانی نیز استفاده نمائید.

یک مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای باید به مهارت های خاصی که می تواند منجر به موفقیت سازمان شما شود مجهز شده باشد. این ویژگی ها عبارتند از رفتار مثبت و متقاعد کننده، برخورداری از توان و اشتیاق لازم  به پیگیری به واسطه توانایی خود در رهبری فروش و برخورداری از یک نگرش تقریبا سختگیرانه و بدون ترحم! ممکن است برخی از این توانایی ها به طور طبیعی در ذات افراد وجود داشته باشد، اما همه آنها می توانند با تمرین توسعه پیدا کنند. فراموش نکنید که توانایی فروش نیروی فروش یا تیم فروش کسب و کار شما است که  می تواند سازمان را تثبیت و آن را به سطح بعدی هدایت کند.

 

توانایی متقاعد کردن

مشاور فروش باید قادر باشد مشتریان بالقوه را برای خرید محصولات یا خدمات متقاعد کند. او باید بتواند خریدار را متقاعد کند که خرید محصول یا خدمات شما نیاز اوست که با قیمت مناسب ارائه می شود. برای انجام این کار، فروشنده باید به این توانایی دست یابد که مزایای محصول یا خدمات را مشخص کند و توضیح دهد که چگونه برای مشتری مفید خواهد بود. برای افزایش توانایی متقاعد کننده، فروشنده باید توانایی شنوندگی خوبی داشته باشد تا فعالانه به مشتریان بالقوه گوش دهد و آماده پاسخگویی به همه سوالات باشد.

 

ایجاد روحیه و زبان مثبت در تیم بازاریابی و فروش

مردم به کسانی که چشم انداز مثبتی را به آنان نشان می دهند جذب می شوند و آن ها را کشف می کنند. شخصیت مثبت مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای  سازمان را در ساختن تیم قدرتمند فروش کمک می کند. یک مشاور فروش به فروشنده ها یاد می دهد که چگونه سریع لبخند بزنند و بتوانند این کار را به شکل واقعی در خود نهادینه نمایند. آنان باید بیاموزند که زبان و کلامشان می بایست به شکل درونی مثبت باشد.

ارل ری ویلسون می گوید:یک فروشنده حرفه ای ، مشتاق و هیجان زده است و از هیچ چیزی شکایت نمی کند. برای مثال، او باید در هنگام توصیف یک محصول یا خدمات به مشتری از کلمات با مفاهیم مثبت مانند: “تحسین کردن کالا”، “سودمند”، “کیفیت” و “مفید” استفاده کند. هرچه فروشنده با روش مثبتی توضیحات را ارائه کند فروش نیز ساده تر خواهد بود.

 

 

 

شخصیتی اجتماعی و برون گرا

یک مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای موفق باید این توانایی را داشته باشد تا روابط خود را با افرادی که تا به حال با آنها آشنایی نداشته است توسعه و گسترش دهد. او باید بتواند به افراد و سازمان های جدید دسترسی پیدا کند تا بتواند محصولات و خدمات شما را به آنان معرفی و در نهایت بفروشد. البته اگر خود شما هم دارای این توانایی نیستید می توانید با تمرین و کمک گرفتن از چنین مشاورانی به این موضوع تسلط کافی پیدا کنید.  تیم فروش باید بتواند چیزی را به کسی بفروشد که هیچ شناختی از محصول، خدمات و سازمان شما نداشته و با کسب و کار شما آشنایی ندارد.

همیشه از لبخند و لحن جذاب استفاده کنید.

 

تمرکز بر روی جزئیات

مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای بر روی جزئیات مربوط به فروش متمرکز می شود که این یک امر حیاتی است. او به منظور فروش بیشتر و پایدار باید محصول یا خدمات ارائه شده در کسب و کار شما را کاملا درک کند. او با حساسیت خاصی به تغییر قیمت ها یا نرخ ها، موجودی و توجه به مستندات حسابداری شما، کار خود را  ادامه می دهد. مشاور خوب با تاثیری که در روند افزایش فروش شما در بازار خواهد داشت و به دست آوردن سهمی از بازار برای کسب و کار شما موجب افزایش اعتماد به نفس و حال خوب سازمان شما خواهد شد.

سعی کنید از آنچه که در حال رخ دادن در سازمان شماست اطلاعات مکتوبی تهیه و در آرشیو خود نگهداری کنید.

 

ساختن تیم فروش سخت کوش

یک مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای سازمان و تیم فروش شما را به سخت کوشی عادت می دهد، چراکه موفق ترین فروشندگان هرگز تسلیم نخواهند شد. این افراد منجر به پیگیری سریع و انجام همه چیز لازم برای تکمیل فروش می شوند. تیم فروش شما باید آماده باشد که ده ها تماس تلفنی و حضوری را به صورت روزانه انجام دهد. یک مشاور فروش قدرتمند همچنان پیش می رود تا بتواند مشتری های جدید را بسازد و مشتریان قدیمی کسب و کار شما را برای درخواست های بیشتر آماده کند.

 

جواد سرائی

 

 

 

smallbusiness.chron.com