نقش واقعی مدیر فروش چیست؟

در بعضی موارد، هر کسی نیاز دارد تا نشان دهد درباره ی کارش به عنوان مدیر فروش فکر کرده است. تلفیقی از کارآیی عملی و استعداد، گستردگی و دیدگاه یک شخص بلند پرواز را نشان میدهد. در اینجا سؤالی برای شما پیش می آید چه کسی مسؤول دستیابی به نتایج کاری یک تیم فروش است؟ اگر پاسخ دهید «مدیر»، به احتمال فراوان باید درباره ی ارتباط بین مدیر و تیمش بازاندیشی کنید. چه بخواهید چه نخواهید، تیم است که نتایج را شکل می دهد و مدیران فروش در بهترین حالت بیشتر رؤسای خوبی هستند تا مجریانی خوب.

مدیران فروش آنجا هستند تا افراد خود را به بهترین شکل، قادر به انجام کارها سازند:

• آنان مجریانی کارآمد برای تحقق راهبردهای شرکت هستند. آنان همیشه قادرند فعالیتهای خود را به اهدافی بزرگتر متصل سازند.
• علاوه بر اجرای کارها، آنان وظیفه ی تأثیرگذاری در راهبردهای سطح بالا را نیز دارند. مدیران رده اول، منعکس کنندهی نظر کارکنان خود، بازار و تأمین کنندگان هستند. آنان روز به روز تغییرات را رصد می کنند و برای پرسیدن یا دادن پیشنهاد برای ایجاد تغییرات در روشی که سازمان برای انجام امورش دارد، دارای بهترین موقعیت هستند.
• مدیران مرجعی معتبر برای تیم خود هستند. آنان به هنگام فعالیت برای کمک به تیم باید به ارزش کار بیفزایند. برای مثال وقتی یک مدیر فروش به دیدن یک مشتری یا مدیر خرید یک شرکت تامین کننده می رود، طرح کاری باید طوری باشد که آنان کاری انجام دهند یا چیزی بگویند که اعضای دیگر تیم نمی توانند آن را انجام دهند یا بگویند. مدیران فروش تنها افرادی هستند که می توانند به مشتریان تضمین دهند که آنچه فروشندگان قولش را داده اند تحویل خواهد شد.
• مدیران فروش می دانند که سازمان چگونه کار می کند و بنابراین می توانند به کارآیی و بهره وری تیم خود بیفزایند.

 

جواد سرائی