در این مطلب می خواهیم برخی روابط مشتری ، فروش ، بازاریابی و خدمات پس از آن را بررسی کنیم. در ابتدا به ذکر سخن برخی بزرگان این صنعت می پردازیم:

بریان تریسی: فروش، انتهای ترین عملیات بازاریابی در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری است.

تام هاکینز: فروشندگی، حرفه ای پیچیده و سخت بوده و موفقیت در گرو برخورداری از مهارت های فنی و تخصصی، ارتباطی و تعاملی با انسان ها است.

کاتلر: مشتریان در صورتی که به حال خود رها شوند به طور معمول محصولات یک مؤسسه را به حد کافی نخواهند خرید. بنابراین، این وظیفه فروشنده است که با استفاده از تکنیک های نوین بازاریابی محصول خود را به بهترین وجه بفروشد.

در واقع طی فرآیند فروش خریدار و فروشنده بر سر مواردی همچون، نوع كالا یا خدمات، نیازی كه بايد از خریدار مرتفع کند، منافعی كه بايد تأمين كند، قیمت، زمان تحويل و خدمات پس از فروش آن، مدت زمان گارانتی، وارانتی و سایر شرایط دیگری که در هر معامله یا فروش می تواند توسط طرفین مقرر و مورد تعهد واقع شود توافق می نمایند.

و درواقع قیمت یا همان بهای پرداختی توسط خریدار جمع ارزش این موارد می باشد.
‏در بعضی مواقع خریدار با هدف تحقق سود حاصل از فروش کالا یا خدمات شما از شما خرید میکند، بنابراین شما در هر فرآیند فروش باید موارد ذیل را مورد توجه داشته باشید:

1. از فروش کالاهای تاریخ مصرف گذشته، آسیب دیده، غیر اصلی(Fake)، بدون خدمات، غیر قابل استفاده و به طور کلی کالایی که به هیچ وجه بهای آن با کارایی اش تناسب نداردخودداری کنید.
2. ‏همیشه در کسب وکار و فرآیند فروش آنچه واقعیت کالا یا خدمات هست را با مشتری در میان بگذارید.
3. اگر کالا یا خدماتی به هیچ عنوان مورد نیاز مشتری شما نیست، لطفا نفروشید، همیشه آنچه که نیاز مشتری است را تشخیص دهید و بعد محصول مورد نیاز وی را ارائه دهید. البته اگر تحت شرایطی مشتری بنا به خواسته خودش و با علم کامل نسبت به تقاضای کالا یا خدماتی می نماید که به نظر شما مورد نیاز او نیست، درنهایت تصمیم گیرنده مشتری است. شما وظیفه حرفه ای خود را انجام داده اید.

 

فرآیند فروش برای شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای کار بسیار شیرین است اگر موارد ذیل را رعایت کنید:

1. توانایی ها، محصول و خدمات خود را به خوبی بشناسید و به بهترین نحو ممکن ارائه دهید.
2. اعتماد و اطمینان مشتری را جلب نمائید.
3. آنچه را که به وی ارائه می کنید در کمال صداقت و شفافیت باشد.
4. با تخصص و به کار بردن تکنیک های لازم نیاز مشتری را تشخیص دهید و آنچه که خواسته اش است را به او ارائه نمائید.
5. کالا و خدمات با کیفیت و در شان مشتری ارائه نمائید.
6. پس از خرید مشتری را پشتیبانی نمائید. این موضوع باعث وفاداری مشتریان در آینده خواهد شد.

 

نکته مهم:

فروشندگان به عنوان پل ارتباطی میان تولیدکنندگان و بازار نقش بسیار تعیین کننده ای در کیفیت محصول و خدمات ارائه شده به مشتریان دارند. چنانچه فروشندگان فقط به فکر منافع خود باشند و منافع خریداران و مصرف کنندگان را مد نظر نداشته باشند، به مرور زمان محصولات دچار افت کیفیت می شوند و در نهایت نارضایتی های آنان در ابتدای امر گریبان فروشندگان را خواهد گرفت.

 

جواد سرائی