یک فروشنده حرفه ای نحوه سوال پرسیدن از مشتری را بلد است و  این را می داند که انسان ها در صورتی که با سوالی مواجه شوند که پاسخ آن بله یا خیر باشد بسیار تمایل دارند ابتدا از گزینه خیر استفاده کنند. پس هیچ فروشنده کاربلدی خودش را با این سوالات در گوشه رینگ قرار نمی دهد.

به عنوان مثال از مشتری نمی پرسد از پارچه هایی که برای فروشگاه بردید راضی هستید؟ می توانید تمام قیمت آپارتمان را امروز پرداخت کنید؟ و…

لطفا قبل از پرسش کمی به پاسخ های احتمالی هم فکر کنید که البته فروشنده حرفه ای آنقدر از آگاهی، دانش و سطح مهارت خوبی برقرار است که می داند چگونه سوال بپرسد!

اگر مشتری پاسخ خیر را مقابلتان قراردهد بسیار کار را برای شما سخت و پیچیده کرده و باید عواقب آن را پذیرا باشید.

بنابراین تمام توان ذهنی و مهارت خود را به کار ببرید تا سوالاتی بپرسید که برای مشتری حق انتخاب ایجاد می کند.

ببینید مثلا شما می خواهید تاریخ تحویل یا دریافت کار را با مشتری هماهنگ کنید، وقتی با او تماس می گیرید اگر بگویید شنبه صبح می توانم برای تحویل یا دریافت خدمت برسم احتمال اینکه پاسخ نه بشنوید بسیار بالا است، ولی اگر بگوید ظرف شنبه تا چهارشنبه چه زمانی برای شما امکان پذیر است برای هماهنگی به احتمال خیلی زیاد زمانی را برای شما مشخص می نماید. مگر اینکه در سفر باشد یا مشکل جدی برایش اتفاق افتاده باشد.

سعی کنید برای مشتری حق انتخاب ایجاد کنید، افراد دوست دارند اینطور حس کنند که خودشان موضوعات را مدیریت کرده اند! خوب یا بد این احساس به ما ارتباطی ندارد، مهم فروش ما است که باااااااااااید اتفاق بیفتد.

جواد سرائی