خودتان بلیت رزرو کنید!

این ترفندی است که به ویژه بازرگانانی که از شرکت های خارجی خرید می کنند به کار می برند که برای شما بلیت رزرو کنند!!!من پی برده ام کسانی که بیشترین استفاده را از این ترفند می کنند ژاپنیها هستند.

شما به مدت سه روز به آنجا می روید تا معامله ای را انجام دهید و دو روز اول از شما به خوبی پذیرایی می شود و به شما خوش میگذرد و سپس آنها روز سوم را با پیشنهاد گرفتن بلیت هواپیما از خطوط هوایی کشورتان آغاز می کنند. هرگز به آنها اجازه ی این کار را ندهید زیرا در آن صورت به طور دقیق می دانند چه زمانی می خواهید کارها تمام شود و تعدادی از مهم ترین بخش های کار را معطل نگه می دارند، و وقتی شما می بینید زمان عزیمت نزدیک است، این کار برای شما گران تمام خواهد شد.
در این مورد خاص ترفند شما این است که هر وقت آنان پیشنهاد گرفتن بلیت را دادند، آن را رد کنید و توضیح دهید تا زمانی که کارتان تمام نشده است وقت دارید و در مورد زمان گرفتن بلیت بسیار انعطاف پذیر هستید.

هرگز بلیت خود را به آنان نشان ندهید!

اگر می توانید از صرف شام با مدیران ارشد خودداری کنید که این کار به ویژه در ژاپن دشوار است. از آنان بخواهید که این کار را به زمان بعد از اتمام کار موکول کنند و در آن زمان جشنی برپا کنید.
در اینجا موضوع گسترده تری وجود دارد. زمان برای هر فروشنده مشکل بزرگی است و خریدار این را می داند. شما اهداف زمانی مشخصی دارید که چه بسا بسیار مهم تر از نیاز آنان به محصول یا خدمات شما باشد. همان طور که شکسپیر می گوید، «دل و جرأت خود را در هنگام لازم محکم کنید»، و هرگز به مشتری اجازه ندهید به فشاری که برای اتمام معامله متحمل میشوید پی ببرد.

جواد سرائی