طرح موضوع

در راستای دستیابی به ثروت در دانشگاه و جامعه از طریق تحلیل های مالی و داده ها در دانشگاه نیاز به سازوکاری احساس می شود تا بتواند یک ایده و اطلاعات را به سرعت ، عملی سازد. از طرفی نیروهای جوان و خلاق در دانشگاه و سطح کلان جامعه ، می تواند عامل مؤثر دیگری باشند. در این مسیر باید دانش و اطلاعات نخبگان و اطلاعات کسب شده دانشگاهی را در مکانی با عنوان پارک های علم و فناوری در کنار هم گردآورد. با تأسیس این مکان ها ، داده ها و تحلیلهای مالی دانشگاهی به صنعت منتقل می شوند و از آنجا در مسیر ثروت آفرینی قرار میگیرند.

هدف اصلی در پارک های علم و فناوری ، افزایش ثروت جامه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می کنند. برای دستیابی به این هدف ، پارک های فناوری با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان فناوری در دانشگاه ، شرکتهای خصوصی و دولتی و رشد شرکتهای مبتنی بر نوآوری از طریق فرایندهای زایشی ، امور را تسهیل می نمایند.
از بزرگترین پارک های فناوری دنیا می توان به ژاپن ، چین ، سنگاپور ، کره جنوبی ، انگلستان ، روسیه و آمریکا اشاره کرد.

علم تولید شده در دانشگاهها و داده ها و تحلیل های مالی در صورتی مفید خواهند بود که در مسیر صنعت و تولید ثروت برای دانشگاه و جامعه قرار بگیرند. در دنیا ، جهت این ارتباط ، تلاشهای بسیاری می شود همانند سیلیکون ولی که جمعی از شرکتهای کارآفرین می باشند.

البته در ایران بعلت عدم وجود زیرساختهای قانونی مناسب هنوز ارتباط مناسبی بین دانشگاهیان و صنعتگران برقرار نیست.

دانشگاهیان بیشتر در حوزه مطالعات و آموزش نیروی جوان فعال هستند و از درگیری های صنعتگران و مسائل و دغدغه های آنها اطلاعات کمی دارند و از آن طرف ، صنعتگران نیز بعلت دغدغه های قانونی و مالی و انسانی و … از واحدهای R&D در سازمان یا شرکت خود غافل می شوند.

در برخی از دانشگاههای ما ، دهها شرکت دانش بنیان ثبت شده اند که نتوانسته اند بصورت عملی فعال باشند، چرا که همسویی دانشگاه و صنعت نیازمند دقت و تلاشهای مستمر می باشد. دانشگاه های دولتی به امر آموزش مشغولند و صنایع وارداتی اکثرا دولتی نیز انگیزه ای جهت ارتقاء بهره وری از طریق همکاری نزدیک با دانشگاهیان ندارند. شکاف عمیق بین دانشگاه و صنعت ، سالهاست که در کشور ، مورد توجه بسیاری از نهادها قرارگرفته است و همواره سعی بر نزدیک کردن این دو قطب مهم شده است که نیازمند تغییر جدی در ساختار صنعت و دانشگاه می باشد. در این جا است که هر دو گروه دانشگاهیان و صنعتگران می توانند با بهره مندی از مشاور و مشاوران کارآزموده و همچنین دارای تحصیلات دانشگاهی در این حوزه استفاده نمایند. یک مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای می تواند نیاز بازار را به خوبی تحلیل نماید و با ارائه آن به واحد طرح و توسعه که دانش آموختگان دانشگاهی در آن فعال هستند نسبت به تولید کالا و خدمات مورد نیاز بازار اقدام جدی و عملی انجام شود.

برگزاری استارتاپ ویکندها و کارگاههای تخصصی آموزشی گامی مهم در جهت ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت در جهت ثروت آفرینی و اقتصاد مقاومتی و تغییر نگرش افراد به سمت کارآفرینی است. دانشگاه ها علاوه بر پژوهش و آموزش دارای مأموریتی می باشند که امروزه بسیار مدنظر می باشد و آن ، توسعه اقتصادی است. این امر می تواند با فعالیت روزافزون و حمایت های مالی و تسهیلات مناسب تسریع شود.

جواد سرائی