فروش ملک بسیار کار حساس و مهمی است و به شما حق می دهم که دچار اضطراب و دلهره باشید زمانی که قصد دارید ملک خود را بفروشید و در این زمان است که یک مشاور فروش حرفه ای ملک می تواند به کمک شما بیاید.
در طول این فرآیند شما باید تصمیمات مختلفی بگیرید که در صورت عدم آشنایی با برخی نکات، فرآِیند خرید و فروش ملک می تواند بیهوده طولانی و زمان بر شود.
در صورتی که شما از یک مشاور بازاریابی و فروش حرفه ای املاک کمک گرفته باشید، او به راحتی می تواند این کار را برای شما به عملیاتی شیرین و هیجان انگیز تبدیل نماید. اگرچه فروش ملک کاری پیچیده است ولی از یک فرایند نسبتا قابل پیش بینی تشکیل شده است که مشاور فروش باید بتواند فرآیند کامل آن را برای شما از ابتدا تا پایان بطور کامل توضیح دهد.
با توجه به موارد مذکور در ذیل نکاتی که لازم است در زمان فروش ملک بدانید و رعایت کنید ارائه شده است:

1. زمان مناسب برای فروش، زمانی است که شما آماده فروش هستید

بسیاری از فروشندگان تازه کار مطمئن نیستند که آیا واقعا آماده فروش هستند، یا اگر زمان مناسب باشد، و این ها برای اولین بار قصد فروش ملک داشته باشند باز هم دچار سردرگمی خواهند شد. لذا مهمترین چیزی که باید بدانید این است که شما آماده فروش هستید و وقتی که مطمئن شدید تصمیم قطعی برای فروش دارید با یک آژانس املاک صحبت کنید و بدون معذوریت و با اطمینان کامل آن مشاوری را که با او احساس بهتری دارید برای انجام این کار انتخاب نمائید. یکی از وظایف آژانس املاک این است که دست شما را در انتخاب مشاور باز بگذارد.

2. آژانس املاک و مشاور فروش ملک را خودتان انتخاب کنید و به دست قضا و قدر نسپارید

بدون معذوریت و با اطمینان کامل آن مشاوری را که با او احساس بهتری دارید برای انجام این کار انتخاب نمائید. یکی از وظایف آژانس املاک این است که دست شما را در انتخاب مشاور باز بگذارد. ارتباط فروشنده با مشاور فروش ملک در کل معامله فروش مهم است. مشاور اولین نقطه تماس با فروشنده است و باید یک راهنمای خوب برای مشاوره و ارائه اطلاعات در مورد چگونگی کسب بهترین نتیجه از فروش باشد. او باید به طور کامل مراحل انجام کار، مدارک لازم، مدت زمان لازم برای انجام فرآیند فروش ملک و … را برای شما تشریح نماید و در تمام مراحل در کنار شما باشد.

“شما برای انتخاب یک مشاور فروش حرفه ای ملک می توانید از طریق شبکه های اجتماعی و صفحات مجازی فعال در این زمینه کمک بگیرید، به طور معمول می توانید نظرات فروشندگان قبلی را در مورد مشاورین مختلف در منطقه خود پیدا کنید. این کار کمک به سزایی به شما در زمان فروش ملک خواهد نمود.”

3. پوشش نقایص موجود در ملک شما

ممکن در ملک شما نقایصی وجود داشته باشد که شما قادر به تحمل آن بوده اید ولی از نظر یک مشتری بالقوه نقایط مهمی جلوه نمایند. یک مشاور فروش ملک حرفه ای می داند که بدون به وجود آمدن مشکلات قانونی چطور آن را نقایط را در نظر مشتری بالقوه پوشش دهد و یا برای اطمینان خاطر او نسبت به رفع آن ها اقدام نماید. این موضوع می تواند حتی برای شما ارزش افزوده به ارمغان آورد.

4. اگر تصمیم به فروش ملک دارید باید متعهد به طی کامل این فرآیند باشید

بسیار مشاهده می شود که فروشندگان به دلیل عدم تعهد به طی کامل فرآیند فروش ملک مشکلات بسیاری را برای خریداران به وجود آورده اند. به عنوان مثال بعد از انعقاد قرارداد و قولنامه و دریافت مبالغ اصلی، در زمان انتقال سند و سایر مراحل قانونی به خوبی همکاری نمی نمایند که این موضوع موجبات ناراحتی خریدار، مشاور و … را فرآهم می آورد. لذا شما باید زمانی که تصمیم به فروش دارید، خودتان را به فرایند متعهد کنید، به عنوان یک فروشنده، شما باید آماده باشید که ملک را برای بازدید خریداران بالقوه آماده نگهدارید و هر زمان که مشاور قصد ارائه ملک را به ایشان دارد بتواند این اقدام را به راحتی انجام دهد. با توجه به اینکه موارد مختلفی برای فروش در بازار وجود دارد، عدم رعایت این نکته به خود شما آسیب می رساند.

5. سفیر اموالتان باشید

بسیاری از خریداران ابتدا به مالک ملک توجه می نمایند و سپس اقدام به انجام معامله می نمایند. شما باید توجه داشته باشید که رفتار و برخورد شما با مشتریان بالقوه می تواند روی ارزش ملک شما تاثیر گذار باشد. موارد بسیاری مشاهده می شود که املاکی با موقعیت های بسیار عالی به دلیل عدم برخورد مناسب مالکان آن ها سالهاست که به فروش نمی روند و حتی هیچ یک از مشاورین منطقه و آژانس های املاک نیز حاضر به ارائه خدمات به آن ها نیستند.
لذا لازم است به عنوان سفیر ملک خود بتوانید به خوبی تاثیر مثبتی در ارزش ملک خود بگذارید. ایجاد ارتباط احساسی مناسب با مشاور فروش خود و مشتریان بالقوه بسیار برای شما مهم است.در واقع شما با نوع برخورد خود در حال تبلیغ ملکتان هستید.

6. تا زمانی که انتقال کامل نشده است شما مسئول قانونی ملک هستید

باید توجه داشته باشید تازمانی که ملک به طور کامل و قانونی انتقال داده نشده است شما مالک آن محسوب می شوید. لذا هنوز کار پایان نیافته است و تمام مسئولیت های ملک بر عهده شما می باشد. لذا نگهداری اموال بیمه شده و همچنین توجه به زمان شروع و پایان تاریخ بیمه و سایر موارد قانونی بر عهده شما می باشد. یک مشاور فروش ملک حرفه ای در این زمان می تواند تمامی نکات مهم را به شما خاطر نشان کند تا همچنان شما بتوانید با آرامش فرآیند فروش را طی کنید.

 

جواد سرائی