در صادرات بايد به اين موارد توجه کرد:

گسترش چرخه عمر محصول

همه محصولات داراي چرخه عمر مشخصي مي باشند. در آغاز فروش به طرز چشمگیری افزایش می یابد ، سپس سطح فروش کم می شود و آنها به آنچه به عنوان محصولات بالغ گفته می شود تبدیل می شوند و در نهایت فروش شروع به کاهش می کند و محصول رو به کاهش می رود.

حال ممکن است محصولی که وارد مرحله نزول خود شده است زندگی دیگری در جهان داشته باشد و با پیدا کردن بازاری که بتواند این محصول را دوباره بفروشد ، شما اساساً چرخه عمر محصول را گسترش می دهید.

 

از طرف دیگر ، حتی اگر محصولی نسبتاً متداول باشد ، در بسياري کشورهاي پيشرفته ممکن است در پایان دوره چرخه زندگی محصول تصمیم به قطع توليد محصول بگیرند.

البته ممکن است بازار تا حدی کاهش یافته باشد و ادامه توليد این محصول غیر اقتصادی باشد ، اما ممکن است بازار همچنان به اندازه کافی بزرگ باشد که بتوانید بازار رو به زوال را دوباره تا حدي احياء کنید.

 

این امر باعث می شود تا از کارآیی بیشتر زیرساخت های موجود کارخانه و سایر سرمایه گذاری های صرف شده برای تولید محصول ، استفاده بهینه تری صورت گیرد. این موضوع باعث افزایش فروش می شود و حتي هزینه واحد را به ميزان بیشتري کاهش می دهد و ممکن است باعث شود حاشیه سود بیشتری تولید شود.

هنگامی که محصولی را تجربه کرده اید که به چرخه عمر آن نزدیک شده است ، همیشه باید تلاش کنید تا ببینید که آیا می توانید بازاری برای این محصول در خارج از کشور پیدا کنید.

بهبود کارآیی و کیفیت محصول

بازار جهانی مکانی کاملاً رقابتی است و با حضور در این بازار ، باید به همان اندازه به کيفيت و کارآمدي لازم آگاه باشید. به طور کلی صادرکنندگان موفق به دلیل افزایش کارآیی و تمرکز روی کیفیت محصول در بازارهای داخلی نيز بسیار موفق هستند.

بازارهای بکر و دست نخورده براي محصول شما

یک شرکت ممکن است محصولی بسیار منحصر به فرد داشته باشد که هنوز در جای دیگری در جهان از وجود آن اطلاعي ندارند و در دسترسشان نيست. این بازارهای بکر و بدون استفاده نيازمند فعالیتهای صادراتی شرکت شما هستند تا محصول خود را راهي آنجا کنيد.

نظریه مهمی در بحث بین المللی سازی وجود دارد که در مورد عوامل مربوط به حوزه مشتری ، رقیب و هزینه های مربوط به فرآیند بین المللی سازی بحث می کند.

این تئوری این طور استدلال می کند که در برخی موارد شرکتها ممکن است در پاسخ به مشتریانی که در خارج از کشور فعالیت دارند، روند جهانی و بین المللی شدن را در پیش گیرند.

از طرف دیگر ، آنها ممکن است رقبای خود را در خارج از کشور دنبال کنند یا ممکن است تصمیم بگیرند برای حمله به یک رقیب در خارج از کشور که اکنون وارد بازار داخلی کسب و کار آنان شده است ، در بازار خانگی خود رقیب، به روش خاصی وارد یک بازار خاص شوند. سرانجام ، شرکت ها ممکن است برای بهره مندی از هزینه های پایین کار ، کارگران ماهر یا سایر عوامل هزینه (مانند هزینه های ارتباطی پایین تر یا هزینه های انرژی) که در یک بازار خاص خارجی بسیار بهتر است ، به بازارهای بین المللی بروند.

به عنوان مثال ، توسعه و تولید نرم افزار در هند برای بهره گیری از مهارت های برنامه نویسی و دستمزد پایین می تواند به یک مزیت اصلی برای یک شرکت توسعه نرم افزار داخلی تبدیل شود. با این وجود باید گفت که به جای عملیات صادراتی در مقیاس کوچک ، این عوامل می توانند به عنوان یک مزیت برای جذب بنگاه های بزرگتر اقتصادی بین المللی در داخل منطقه فعالیت شود.

وضعیت کنونی به عنوان صادر کننده

برای برخی از شرکت ها ، وضعیت شرکت در تجارت بین المللی برای آنها بسیار مهم است.

دلایل اشتباه صادرات

دلایل مختلف و متفاوتی وجود دارد که شرکت ها به سمت صادرات روی می آورند:

1. مشکلات موجود در بازار داخلی

2. فرار رو به جلو با هدف رهایی از رقبای داخلی

3. استفاده حداکثری از ظرفیت تولید خالی و بلااستفاده (افزایش بار کارخانه)

4. بهره مندی از آب و هوای بهتر بصورت مقطعی. در این حالت برای فرار از شرایط آب و هوایی نامناسب کنونی اقدام به صادرات

می نمایند و به محض مساعد شدن وضعیت جوی به بازار داخل می پردازند.

 

این موضوع در آینده آنها با مقاوت بازار هدف در مقابل صادراتشان مواجه می نماید. و البته مسائل و مشکلاتی مانند موارد ذیل به وجود می آورد:

• ممکن است مدیریت فرآیند صادارت نیاز به زمان قابل توجهی برای مراحل راه اندازی و تصمیمات مربوط به صادرات کالا و خدمات اختصاص دهد.

• برای کمک به فعالیتهای صادراتی شرکت ، ممکن است پرسنل اصلی یا سایر منابع حساس از مسئولیت های داخلی منحرف شوند.

• برای افزایش فروش از طریق صادرات ممکن است امکانات اضافی مانند ایجاد کارخانه و تخصیص تجهیزات مورد نیاز باشد.

• کاتالوگ ها ، بروشورها و سایر مواد تبلیغاتی فروش و همچنین بسته بندی و برچسب زدن ممکن است نیاز به ترجمه به زبان خارجی داشته باشد که همین موضوع نیازمند نفرات و تامین هزینه های مضاعف می باشد.

• ممکن است محصول برای مطابقت با معیارهای بازار خارجی نیاز به اصلاح و یا استاندارد سازی بر اساس بازار هدف داشته باشد.

• ممکن است شرایط به دلایلی مانند رقابت، تغییر قوانین داخلی کشور مقصد صادرات به دلیل مقابله با واردات و حمایت از تولید یا زمان حمل و نقل و … دچار تغییراتی شود که فرآیند صادرات و سرمایه گذاری های انجام شده را با خطرات جدب مواجه نماید.

صادرات ، اگرچه پاداش دارد ، اما به طور کلی یک فعالیت گران است و به منابع مالی اضافی نیاز دارد.

 

جواد سرائي