با توجه به اهمیت نیروی انسانی در تمامی اشکال فعالیت ها، پروژه ها و اقداماتی که ما در هر کسب و کاری با آن مواجه هستیم. لازم دیدم گاهی از مقالات مختلف داخلی و خارجی نیز در این باره کمک بگیریم.

لذا در این بخش به ترجمه مقاله “شبکه توسعه منابع انسانی در بخش انرژی هسته ای ژاپن” پرداختیم تا با مطالعه بخش های مختلف آن با نکات مهمی آشنا شویم.

 

خلاصه

“شبکه توسعه منابع انسانی هسته ای ژاپن (شبکه JN-HRD)” در نوامبر 2010 راه اندازی شد که یک چارچوب برای منابع انسانی در بخش انرژی هسته ای متشکل از صنعت ، دانشگاه ها و دولت ژاپن است تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند و فعالیت های ملی HRD را به روشی هماهنگ ، یکپارچه و استراتژیک ارتقا بخشند. در حال حاضر 73 سازمان عضو شبکه JN-HRD ( منابع انسانی ژاپن ) هستند. نقشه راه HRD در سال 2014 توسط شبکه JN-HRD ایجاد شد و JN-HRD از زمان تأسیس فعالیت های مختلفی را برای دستیابی به هدف مشترک انجام داده است.

کلمات کلیدی: انرژی هسته ای؛ توسعه منابع انسانی؛ شبکه؛ آموزش و پرورش

معرفی:

“شبکه توسعه منابع انسانی هسته ای ژاپن (شبکه JN-HRD)” در نوامبر 2010 برای ارتقاء فعالیت های ملی توسعه منابع انسانی (HRD) به شیوه ای هماهنگ ، یکپارچه و استراتژیک و به منظور به  اشتراک گذاری اطلاعات در بین سازمان های ذیصلاح صنایع مرتبط، دولت ، ودانشگاه تاسیس شد.

زمین لرزه بزرگ ژاپن شرقی و حادثه متعاقب آن در نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی ، وضعیت مربوط به انرژی هسته ای را کاملاً تغییر داد. این سانحه همچنین بر HRD هسته ای تأثیر گذاشته است ، و منجر به کاهش علاقه نسل جوان به انرژی هسته ای ، کاهش فرصت های آموزش در محل کار و وخیم تر شدن آموزش هسته ای در دانشگاه شده است. از طرف دیگر ، کشورهایی که برای اولین بار انرژی هسته ای را معرفی می کنند ، هنوز هم انتظار همکاری فنی و پشتیبانی HRD از ژاپن دارند. ژاپن مسئول به اشتراک گذاشتن تجارب این حادثه و کمک به تأمین امنیت تاسیسات هسته ای با بازتاب آنها است.

در سالهای اخیر ، شبکه JN-HRD با همکاری سازمانهای خارج از کشور مانند IAEA (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، International Atomic Energy Agency )  بین المللی تر شده است تا فعالیت های HRD را به شیوه ای مؤثر تر ارتقا دهد.

شبکه HRD هسته ای ژاپن:

 

1-2- اهداف شبکه HRD هسته ای ژاپن:

شبکه JN-HRD بمنظور به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد ابزارها ، روش ها و نیروی انسانی برای HRD هسته ای ، درجهت بهبود کارآیی و بهره وری در آموزش ، ارتقاء همکاری های ملی و بین المللی و ایجاد سیستم و برنامه HRD سازگار بر روی بستر باز ایجاد شده است.

2-2- طرح شبکه JN-HRD :

شبکه JN-HRD با حمایت دولت ژاپن از صنایع ، دولت ها و آکادمی های مرتبط با HRD هسته ای مانند شرکت های برق ، تولید کنندگان ، دانشگاه ها ، موسسات تحقیقاتی دولتی و غیره تشکیل شده است. سه سازمان ، مجمع صنعتی اتمی ژاپن (JAIF) ، مرکز همکاری های بین المللی JAIF (JICC) و آژانس انرژی اتمی ژاپن (JAEA) بعنوان مرکز و دبیرخانه شبکه فعالیت می کنند. 

 

در حال حاضر 73 سازمان عضو شبکه JN-HRD هستند. این سازمان ها برای حرکت به جلو به سمت هدف مشترک ، بصورت آزادانه به هم متصل می شوند.

 ساختار شبکه JN-HRD  از کمیته های سه لایه تشکیل شده است:

کمیته رهبری ، کارگروه برنامه ریزی و پنج کارگروه زیرمجموعه ای.

کمیته راهبرد و رهبری ،  سیاست اساسی شبکه را تدوین می کند. کارگروه برنامه ریزی فعالیت های شبکه را برنامه ریزی و بررسی می کند در حالی که پنج گروه زیر مجموعه ای در پروژه های بین المللی منابع انسانی بین سازمانی بحث و مشارکت می کنند.

نقشه راهبردها و استراتژی های JN-HRD :

 

نقشه راه HRD توسط شبکه JN-HRD در سال 2014 با جدول زمانی مشخص ، نقش ها و توزیع مسئولیت در میان صنایع ، دولت و دانشگاه ها در رابطه با موضوعات مختلف توسعه و تأمین منابع انسانی ایجاد شده است. انتظار می رود هر سازمان وابسته به انرژی هسته ای بر اساس نقش خود فعالیت های خود را در راستای نقشه راه ادامه دهد. از سوی دیگر ، موضوعات مهم که نیاز به رویکردهای استراتژیک در سراسر ژاپن دارند به شرح زیر است:

1) حفظ تجهیزات در مقیاس بزرگ از جمله راکتورهای تحقیقاتی برای آموزش و تحقیقات

2) ترویج توسعه استراتژیک منابع انسانی هسته ای برای کشورهای تازه وارد

3) پرداختن به موضوع ایجاد برج کنترل برای HRD در ژاپن

اهداف اصلی نقشه راه JN-HRD به چهار دسته مشخص می شود: 

دانشجو (در آموزش) ، مهندسین جوان (ده سال اول) ، مهندسین نیمه حرفه ای (تا اوایل دهه چهل) و مهندسین کشورهای تازه وارد. اقدامات برای HRD طی ده سال آینده برای هر هدف در نقشه راه تدوین شده است.

 

 

1-3- بررسی روند عرضه / تقاضای نیروی انسانی صنعت هسته ای:

روند صنعت هسته ای هر ساله توسط شبکه JN-HRD مورد بررسی قرار می گیرد تا اطلاعات دقیقی را در اختیار سازمان های مرتبط با هسته ای قرار دهد.

به عنوان مثال ، تعداد دانشجویان سطح دانشگاه را که اخیراً توسط یازده شرکت برق برقی در مناطق هسته ای استخدام شده اند این مساله را بیان می کند  که تعداد استخدامها بویژه پس از حادثه Nuk Fukushima Daiichi در سال 2011 به دلیل خاموش شدن تمام نیروگاههای هسته ای در ژاپن به منظور پاسخگویی به استانداردهای نظارتی جدید ، به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

2-3- ایجاد بانک اطلاعاتی HRD هسته ای

اطلاعات HRD از سازمان های شرکت کننده در شبکه JN-HRD در یک پایگاه داده HRD هسته ای جمع آوری و نگهداری می شوند. هدف از این پایگاه داده ، درک دقیق توانایی HRD هسته ای و حمایت از مشارکت تعاونی در تهیه برنامه های آموزشی است. این بانک اطلاعاتی شامل اطلاعاتی مانند اساتید موجود ، امکانات و تجهیزات موجود برای تمرین ها و برنامه های درسی آموزش در حال حاضر  است.

افرادی که به وب سایت مراجعه می کنند می توانند با انتخاب شرایط جستجو مانند سال مالی ، نوع آموزش ، موضوع زمینه ، شخص مورد نظر ، سطح و غیره،  فعالیتهای مربوط به توسعه منابع انسانی هسته ای را در فهرست “جستجو در منابع” جستجو کنند.

 

با تعیین شرط لازم و کلیک بر روی دکمه انتقال الگوی صفحه نمایش ، می توانید “نمودار همبستگی” را در وب سایت مشاهده کنید. “برنامه سالانه” همچنین می تواند با انتخاب معیارهایی مانند شخص هدف ، سازمان ، زمینه موضوع یا کشور هدف تأیید شود.

 

3-3- دانشکده مدیریت انرژی هسته ای مشترک ژاپن و آژانس بین المللی انرژی هسته ای (IAEA):

برای ارتقاء آموزش هسته ای استاندارد IAEA ، مدرسه مشترک NEM  ، توسط ژاپن و آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاسیس و از سال 2012 با همکاری آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ژاپن برگزار شده است. شبکه JN-HRD ، JAIF ، JAEA ، JICC و دانشگاه توکیو برای برنامه ریزی و اجرای این مدرسه در ژاپن با یکدیگر همکاری می کنند.

هدف مدرسه NEM ارائه تجربه بین المللی آموزشی به نسل جوان و پرورش مهارت های رهبری آنها برای مدیریت برنامه های انرژی هسته ای در کشورهای خود است.  شرکت کنندگان در این مدرسه متخصصان جوان زیر 40 سال از آژانس های دولتی ، مؤسسات تحقیقاتی ، تولید کنندگان و شرکت های برق مرتبط با انرژی هسته ای ، از ژاپن و خارج از کشور هستند.

برنامه درسی مدرسه NEM شامل سخنرانی ها ، پروژه های گروهی و تورهای فنی در مدت سه هفته است که توسط کارشناسان مشهور و شناخته شده ژاپنی ، آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، چین و کره تدریس و هدایت می شود. این سخنرانی ها شامل استراتژی انرژی ، گسترش سلاح های هسته ای و مسائل زیست محیطی و غیره است. شرکت کنندگان در تورهای فنی خود درباره موضوعات مختلف درباره هسته ای یا محیط زیست در پروژه های گروهی بحث می کنند و از کارخانه های تولید کنندگان ژاپنی ، نیروگاه های هسته ای و موسسات تحقیقاتی دولتی بازدید می کنند.

در مدرسه IAEA-NEM که در سال 2015 برگزار شد ، 35 جوان باانگیزه از 14 کشور از جمله ژاپن شرکت کردند. یکی از نکات برجسته و مهم تور فنی آنها ، بازدید از نیروگاه Fukushima Daiichi بود. در سال 2016 ، 32 شرکت کننده از 14 کشور از جمله ژاپن در این مدرسه شرکت کردند. آنها از Ooi NPP در Tsuruga و کارخانه صنایع سنگین میتسوبیشی بازدید کردند. آنها پس از پایان برنامه درسی ، برای ارزیابی پیشرفت دانش به دست آمده در طی سه هفته ، امتحان نهایی گرفتند. نمره امتحان هر یک از شرکت کنندگان با کسانی که در ابتدای ورود به مدرسه مورد بررسی قرارگرفته بودند،  مقایسه شد و اثر یادگیری این مدرسه نیز اندازه گیری شد. نمونه هایی از کلمات کلیدی عبارتند از: “رویکرد نقطه عطف” ، “AP1000” ، “PRA” و …

4-3- سمینار شغلی سالانه صنعت هسته ای:

سمینار شغلی سالانه صنعت هسته ای از سال 2006 با حمایت مالی JAIF به منظور حمایت از اشتغال دانشجویان دانشگاه ، استخدام شرکت های مرتبط با هسته ای و ارتقاء درک دانشجویان از صنعت هسته ای در ژاپن برگزار می شود. برای دستیابی به ارتقا و تبلیغات موثر ، JAIF با شرکت بزرگ اطلاعات استخدام در ژاپن همکاری می کند. به عنوان مثال ، JAIF ویدئویی را به صورت آنلاین منتشر می کند که در آن با مهندسان و محققان جوان هسته ای مصاحبه می شود. . در این ویدئو ، دلایلی را نشان می دهند که چرا علاقه مند به حوزه هسته ای و آرزو های آنها برای آینده هستند. علاوه بر این ، JAIF به عنوان بخشی از کمپین تبلیغاتی ، به دانشجویان و پوسترهای تبلیغاتی و بسیاری از دانشگاهها بصورت مستقیم ، نامه ارسال می کند.

در سمینار شغلی صنعت هسته ای که در سال 2015 برگزار شد ، این مکان به سه بخش به شرح زیر تقسیم شد:

1) غرفه فعالیتهای استخدامی

2) گوشه های نمایشگاه

3) حوزه ارتباطی

غرفه ها برای مشارکت در روابط عمومی توسط شرکتها یا سازمان های شرکت کننده و فعالیت های استخدام آنها استفاده میشدند. هدف ازحوزه ارتباطات این بود که دانشجویان مستقیماً با استخدام کنندگان شرکتهای شرکت کننده یاسازمان صحبت کنند.

 

نتیجه گیری:

تأمین امنیت و توسعه منابع انسانی برای حفظ و پیشرفت فناوری هسته‌ای ضروری است. شبکه JN-HRD پایگاه خوبی برای همکاری بین سازمانهای ذیصلاح ژاپن و خارج از کشور ایجاد کرده است و تعداد اعضای آن هر سال در حال افزایش است. این برنامه همچنین از چندین برنامه بین المللی HRD غیر از مدرسه مشترک NEM ژاپن و IAEA ، حمایت کرده است. با این حال ، هنوز مشکلاتی، از جمله کاهش علاقه نسل جوان به صنعت هسته ای وجود دارد که باید در ژاپن حل شود . شبکه JN-HRD نیاز به تعامل بهتری بین کلیه سازمانهای درگیر برای به اشتراک گذاشتن موثر اطلاعات و همکاری به عنوان یک تیم دارد. شبکه JN-HRD با جدیت تلاش خواهد کرد تا آنچه را که برای ژاپن مفید است ، با همکاری سازمانهای ذیربط در داخل و خارج از ژاپن ، برای افزایش علاقه نسل جوان به صنعت هسته ای و پیشبرد فعالیت های شبکه JN-HRD و ارتقا متخصصان جوانی که می توانند در صحنه جهانی موفق باشند به کار ببرد.

 

ترجمه:

صائمه ناصری فرد

تنظیم:

جواد سرائی