سرمقاله روزنامه راه مردم | چهارشنبه 30 آبان ماه 1397

تجربه مشتری صنعت بیمه؛ به آینده صنعت بیمه و خوش آمدید، با کمی توجه به آنچه که در حال روی دادن در این صنعت است می شود اینطور استنباط کرد که آینده این صنعت در آستانه تغییرات اساسی و تکنولوژیکی قرار دارد.

آنچه که از دید یک مشتری در سال 2030 دیده می شود:

منشی دیجیتالی اسکات(قهرمان داستان) شخصی اش برای او یک وسیله نقلیه شخصی جهت شرکت در جلسه ای در داخل شهر هماهنگ میکند.

اسکات پس از اینکه به ماشین دریافتی اش ضربه آرامی با دست می زند، به او اعلام می کند که خودش قصد رانندگی در شهر را دارد و این گزینه را در خودرو فعال می کند!

 

منشی دیجیتالی شخصی اسکات مسیر مناسبی را به او اعلام می کند و با بیمه گر سیار و انتقال دهنده اش نیز به اشتراک می گذارد که بیمه گر هوشمند بلافاصله با یک مسیر متناوب و جایگزین پاسخ می دهد که احتمال وقوع حوادث و آسیب های خودرو بر اساس معادلات محاسبه شده به حق بیمه ماهیانه بسیار کم است و بر اساس درخواست های اسکات میزان 4الی 8 درصد بر اساس مسیری که او انتخاب می کند و حجم و پراکندگی ماشین های دیگر درجاده افزایش خواهد یافت.

همچنین به او هشدار می دهد با توجه به اینکه سیاست بیمه نامه زندگی اش که بر اساس((پرداخت تا زمانی که زنده هستید)) می باشد، به میزان 2درصد در این سه ماهه افزایش پیدا خواهد کرد. و مبلغ اضافی به صورت خودکار از حساب بانکی او محاسبه و کسر خواهد شد.

هنگامیکه اسکات به مکان پارکینگ مقصدش می رسد، با ماشینش به یکی از چند علامت پارکینگ می کوبد. به محض اینکه ماشین متوقف می شود، سیستم عیب یابی داخلی آن، میزان آسیب را مشخص نموده و منشی دیجیتالی نیز او را راهنمایی می کند تا از سمت راست سپر جلو و دو نقطه دیگر سه عکس بگیرد. زمانی که اسکات دوباره روی صندلی راننده می نشیند، از روی صفحه نمایشگر خودرو علامت آسیب دیدگی را تائید می کند و پاسخ نیز برای بازرسی ارسال می شود.

اگر خودرو قابل رانندگی و حرکت باشد ممکن است به نزدیکترین گاراژ موجود در شبکه جهت تعمیرات هدایت شود. البته بعد از اینکه یک خودروی دیگر به عنوان جایگزین برای اسکات رسیده است!

 

در حالیکه این داستان ممکن است در زمان کنونی کمی فراتر از افق دید باشد ولی چنین داستانهایی در دهه های آینده ظاهر خواهند شد. در حقیقت تمام تکنولوژی های مورد نیاز در این داستان در حال حاضر وجود دارند و بسیاری از آنها نیز برای مصرف کنندگان در دسترس هستند.

 

با موج جدیدی از تکنیک های یادگیری عمیق، مانند شبکه های عصبی کانولوشن، هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) توانایی انجام وظیفه در تقلید ادراک، استدلال، یادگیری و حل مساله ذهن انسان را دارد.
در این تکامل، بیمه از حالت فعلی ((تشخیص و تعمیر)) به ((پیش بینی و پیشگیری)) تغییر خواهد کرد و تمامی جوانب هر صنعتی را فرا خواهد گرفت.

به سه علت این تغییرات افزایش خواهد یافت، زیرا کارگزاران، مصرف کنندگان، واسطه های مالی، بیمه گذاران و تامین کنندگان در استفاده از فناوری های پیشرفته برای افزایش تصمیم گیری و بهره وری، کاهش هزینه ها و بهینه سازی تجربه مشتری به کارایی بیشتری دست می یابند.

 

همینطور که هوش مصنوعی با شدت و بیشتر در صنعت بیمه ادغام می شود، بیمه گذاران باید موقعیت خودشان را برای پاسخگویی به چشم انداز تجارت و کسب و کارشان تغییر دهند.

 

مدیران بیمه باید فاکتورهایی را که به این تغییر کمک می کنند و چگونگی تغییر شکل تعهدات، توزیع و قیمت گذاری توسط هوش مصنوعی را درک کنند. با این درک، می توانند شروع به ساخت مهارت ها و توسعه استعدادها کنند، فعالیت های در حال ظهور را بپذیرند و فرهنگ و چشم انداز مورد نیاز برای تبدیل شدن به بازیکنان موفق در صنعت بیمه آینده را ایجاد نمایند.

 

چهار روند مرتبط با هوش مصنوعی در شکل گیری بیمه:

فناوری های زیربنایی هوش مصنوعی در حال حاضر در کسب و کارهای ما،خانه ها و وسایل نقلیه و همچنین در خود ما مستقر هستند. چهار حوزه فناوری هسته ای که به شدت با هوش مصنوعی (وگاهی اوقات توسط هوش مصنوعی) همراه می شوند، صنعت بیمه را دهه آینده تغییر خواهند داد.

 

سنسورها عامل انفجار اطلاعات:

در صنعت، تجهیزات با سنسورها برای مدت زمان طولانی در دسترس بوده اند اما طی سال های جاری، افزایش گسترده ای در تعداد و انواع دستگاه های مصرفی در حوزه های مختلف صنعت داشته اند و این روند رو به افزایش می باشد.

 

نفوذ دستگاه های موجود (مثل اتومبیل ها، ردیاب های تناسب اندام، دستیاران خانگی، گوشی های هوشمند و ساعت های هوشمند) به سرعت در حال افزایش است و به آن دسته های جدیدی از قبیل لباس، عینک، لوازم خانگی،وسایل پزشکی و کفش نیز اضافه می شود.

 

نتایج کسب شده از داده های جدید توسط این دستگاه ها به کارگزاران اجازه خواهد داد تا مشتریان را بصورت عمیق درک کنند که منجر به شکل گیری جدیدی از محصول،قیمت های شخصی سازی شده و به طور رو به افزایشی در ارائه خدمات در زمان واقعی خواهد بود. که این موضوع مدیریت تجربه مشتری را بسیار هوشمند تر و دقیق تر از قبل راهنمایی خواهد نمود.

 

سنسورهای متصل شده به پایگاه داده این امکان را فرآهم می سازند تا هوش مصنوعی بتواند نسبت به محاسبه امتیاز ریسک شخصی مشتری بر اساس فعالیت های روزانه وهمچنین احتمال و شدت حوادث احتمالی اقدام نماید.

 

افزایش و گسترش استفاده از روباتیک فیزیکی:

زمینه روباتیک، اخیرا دستاوردهای بسیار زیادی را به دست آورده است و این نوآوری به تغییر نحوه ارتباط انسان با جهان اطراف ادامه خواهد داد. چاپ سه بعدی (تولید افزودنی) به طور اساسی محصولات بیمه بازرگانی و ساخت را در آینده نزدیک تغییر شکل خواهد داد. تا سال 2025، ساختمان های چاپ شده با چاپ سه بعدی رایج خواهند بود و کارگزاران باید این آمادگی را داشته باشند که ریسک آن ها را به چه نحوی ارزیابی کنند.

علاوه بر این، هواپیماهای بدون سرنشین قابل برنامه ریزی و مستقل، ماشین های خودران، تجهیزات کشاورزی مستقل و افزایش ربات های جراحی در دهه آینده هم قابل توجه خواهد بود. تا سال 2030، نسبت یا سهم وسایل نقلیه خودکار در جاده ها می تواند به بیش از 25% باشد که از 4 سال پیش حدود 10% افزایش داشته است.

کارگزاران باید بدانند که چگونه حضور روز افزون روباتیک در زندگی روزمره و در سراسر صنایع موجب تغییر انتظارات مشتری و ایجاد محصولات و کانال های جدید خواهد شد.

 

اکوسیستم های داده ای و منبع باز:

همانطور که داده ها در همه جا قابل دسترسی هستند، پروتکل های منبع باز نیز ظهور خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که داده ها می توانند در میان صنایع مورد استفاده قرار گیرند. نهادهای خصوصی و دولتی مختلف جهت ایجاد اکوسیستم ها به منظور به اشتراک گذاشتن داده ها تحت چارچوب نظارتی و امنیتی رایج به همکاری با یکدیگر خواهند پرداخت. به عنوان مثال: داده های پوشیدنی می توانند مستقیما به کارگزاران بیمه منتقل شوند و از طریق آمازون، اپل،گوگل، داده های خودکار قابل دسترسی خواهند بود.

 

وضعیت بیمه در سال 2030:

هوش مصنوعی(AI) و فن آوری های مرتبط با آن، تاثیرات متزلزل کننده ای بر تمامی جنبه های صنعت بیمه از توزیع تا بیمه گذار و قیمت گذاری تا تعهدات خواهد داشت. تکنولوژی های پیشرفته و داده ها در حال حاضر بر توزیع با استفاده از سیاست های قیمت گذاری و خرید در کمترین زمان تاثیر گذار هستند.

بررسی عمیق در مورد اینکه چه بیمه ای ممکن است در سال 2030 شبیه به این موارد باشد، تغییرات چشمگیر در زنجیره ارزش بیمه را برجسته تر می کند.

 

ترجمه:صائمه ناصری فردتنظیم: جواد سرائی
برگرفته از سایت: www.mckinsey.com

 

شما می توانید برای دانلود فایل PDF این شماره روزنامه و مطالعه مقاله حاضر در وبسایت رسمی روزنامه راه مردم به لینک زیر مراجعه فرمائید:

http://www.newsrahemardom.ir/magazine/چهار-شنبه-30-آبان-1397/