به کار بردن خلاقیت در کار و زندگی اکر بر پایه آگاهی باشد، کسب و کار ما را دگرگون می کند. شرکت های تولید کننده کالا همیشه به دنبال تولید محصولات بهتری هستند تا بتوانند در بازار خود به عنوان اولین ها شناخته شوند. ولی به دلیل هزینه های بالای طراحی و در برخی موارد ساخت قالب و … همیشه در تولید محصولات جدید با احتیاط پیش می روند و مجبورند بسیاری از جوانب کار را محاسبه نمایند و تحقیقات گسترده ای نیز داشته باشند.

 

آنها باید برای تولید یک محصول جدید ماهها و شاید سالها وقت صرف کنند، نیاز های بازار را شناسایی نمایند، روی چگونگی تامین موارد اولیه مطالعه و مذاکره نمایند. روش های معرفی و توزیع محصول را تدوین نمایند و بسیاری امور دیگر، تا بتوانند محصول نهایی را تولید نمایند.

اما در خدمات اینگونه نیست، شما به راحتی می توانید یک ایده را با خلاقیت خود تبدیل به محصول خدماتی نمائید. این ایده را می توانید از نظرات ، پیشنهادات و خواسته های مشتریان که با روش های مختلفی به شما اعلام می کنند کسب نمائید.

 

وقتی تاریخچه شرکت های خدماتی بزرگی در جهان را مطالعه می کنید، مشاهده می کنید که غالب آنها بر پایه یک ایده و خلاقیت ساده شکل گرفته اند و البته سرعت رشد آنها نسبت به شرکت های تولیدی بسیار بسیار بالاتر بوده است.

 

آنها بر همین اساس نیز در طول زمان پیشرفت نیز مرتب با به کار بردن خلاقیت و نوآوری های بعدی همیشه محصولات خدماتی تازه ای را به مشتریان خود عرضه کرده اند. مانند آمازون، ای بی و …

 

به عنوان مثال:

مادر کودکی 3.5 ساله به یک تولید کننده نان نامه می نویسد که کودکش مدام بر سر نام یکی از محصولات آن ها با عنوان نان ببری مشکل دارد و به نظر او رنگ و طرح این نان شبیه زرافه است، شرکت تولید کننده ضمن تائید نظر این کودک  عنوان می کند آن نانوایی که ابتدا این خلاقیت را به خرج داده این نام را انتخاب کرده است ولی به نظر آنها ایده آن کودک بهتر است و  نام آن نان را تغییر می دهد و یک لیبل روی بسته های نام و دلیل تغییر آن نیز می زند، البته این فرصت برای تولیدکننده به یک تبلیغات گسترده در شبکه های مجازی تبدیل شد و روی برند او تاثیر شگرفی گذاشت. از ا ین دست اتفاقات و استفاده از فرصت ها در خلق خلاقیت و نوآوری بسیارند که با مطالعه و پیگیری نمونه های آن در اینترنت هم می توانید ایده های خوبی به دست آورید. و همواره به یاد داشته باشید که در بحث خدمات دنیایی از ابتکارات و خلاقیت ها را می توانید در زمان کم و با هزینه های بسیار اندک برای مشتریان خود فرآهم نمائید.

 

جواد سرائی