در این مبحث ابتدا به موضوع یادگیری می پردازیم:

یک فروشنده حرفه ای در وحله اول باید دانش آموز و دانشجوی خوبی باشد. به این موضوع توجه داشته باشید و بدانید که نقطه پایان هر فردی در مسیر پیشرفت آنجایی است که بگوید من در این را تمام دانش لازم را کسب کرده ام و دیگر چیزی برای آموزش من وجود ندارد! در این لحظه او از مسیر موفقیت خارج شده و وارد مسیر شکست و از دست دادن هرآنچه که تا به حال بدست آورده است شده است.

یادگیری موضوعی است که شما همواره باید با اشتیاق و احساس نیاز بسیار به آن بپردازید. مگر می شود فروشنده ای حرفه ای باشیم و بصورت روزانه در مورد شاخه و صنعتی که در آن فعالیت می کنیم مطالعه و تحقیق نداشته باشیم؟

مگر می شود در حرفه ای که فعالیت می کنیم مثلا مشاور بازاریابی و فروش باشیم و در زمینه بازار آن مطالعه و تحقیق نداشته باشیم؟ و سایر زمینه هایی که در ادامه نیز به آن می پردازیم.

به این نکته باید توجه داشته باشید که سیستم ذهنی و سیستم مغز با تکرار ، تمرین و یادگیری قدرتمند می شود و شما با مطالعه و تمرین مداوم به مهارت های لازم دست می یابید.

درست مانند یادگیری دوچرخه سواری و شنا در کودکی است، زمانی شما با استفاده از چرخ های کمکی موفق به راندن دوچرخه می شدید و بعد از مدتی توانستید بدون آنها با دوچرخه حرکت کنید، در ابتدا سعی می کردید و در زمان کنترل دوچرخه به تمامی جوانب فکر می کردید که چطور باید کنترل دوچرخه و تعادل خود را حفظ کنید، امروز اگر سالهای زیادی هم از آن زمان گذشته باشد، شما به راحتی توانایی حرکت و کنترل دوچرخه را دارید. به دلیل اینکه در ناخودآگاه شما باقی مانده و خواهد ماند.

بنابراین شما باید در زمینه های مختلف ابتدا باید به خودشناسی رسیده باشید تا بتوانید در جوانبی که دارای ضعف هستید تمرکز نموده و نسبت به کسب آگاهی و آموزش کافی، آن حوزه را توسعه و گسترش دهید، آنقدر تمرین کنید که در ناخودآگاه شما باقی بماند.

هنری فورد: هرکه از آموختن بازمانَد، پیر است؛ چه در بیست‌سالگی چه هشتادسالگی. هرکه به آموختن بپردازد جوان می‌ماند. بزرگترین چیز در زندگی این است که ذهن خود را جوان نگه دارید.

 

جواد سرائی