پیشرفت تکنولوژی باعث میشه تا صنعت بانکداری و بانک با سرعت بیشتری توسعه پیدا کنه. بحرانهایی که اخیرا در قبرس، یونان و ترکیه بوجود اومد، بانکها رو مجبورکرد تا برای مواجه با چالشهایی که با اون ها روبرو بودن تکامل پیدا کنن و با تکنولوژی منطبق بشن.موسسات به طراحی استراتژی  نیاز دارن تا از اشتباهاتی که در گذشته مرتکب می شدن جلوگیری کنن و برای فضاهای تجاری آینده خودشون هم برنامه ریزی خوبی داشته باشن.

 

جیم کارول که یکی از کارشناسان آینده نگری و روند نوآوری در مباحث مختلف تو دنیاست میگه:

متاسفانه، با وجود تمامی تمرکز های جاری بر انطباق ها، من به این نتیجه رسیده ام که فقدان اساسی در برنامه ریزی آینده در هیئت مدیره بسیاری از شرکت ها در جهان وجود دارد!

 

بر این اساس، بانک ها مجبور خواهند شد تا تمرکز خودشون رو  به سمت تکنولوژی های جدید در آینده تغییر بدن!

 

یه بررسی تشخیصی از مشتریان در کانادا و آمریکا نشون داده که غالب مشتریان تمایلی ندارن که شعب بانکها به اموری به غیر از امور مرتبط با کارشون بپردازن. اونها انتظار دارن به صورت قوی تر و مفیدتری از شعب و بخش های مربوطه امور دیجیتالی که تجربه های جدیدی برای مشتری ایجاد میکنه استفاده کنن و اینطور امکانات و مفاهیم براشون ایجاد بشه.

از اونجایی که مشتری از لحاظ تکنیکی، فنی، دانایی و آگاهی مدام در حال بالا رفتنه پس توقع داره نوآوری،خلاقیت،محیط شخصی و بازدهی این سیستم نیز بالا بره و خودش رو توی این مسیر حفظ کنه.

بانکها هم در حال تلاش هستن تا ارتباطات فردی با مشتریانشون رو از طریق استفاده از تکنیک های تحلیل داده عمیق تر کنن. این تکنیک ها با توجه به استانداردهای جاری خیلی آینده نگرانه به نظر می رسن. مثلا بعضی از بانکها روی تحلیل حسابهای مشتریان کار کردن و عادات خرید افراد رو مورد تحلیل و بررسی قرار دادن!!!

با مشتریان در ارتباط باشید:

با در نظر داشتن توانمندی در بصری کردن و درک این مسیر، همچنین شناخت فرصت ها و ریسک هایی که داره،روسا باید توجه بیشتری به ترکیب بندی ها داشته باشن.کارشناسان IT  و گروه تکنولوژی در خیلی از مقاطع اگر نخواهیم بگیم که با ارزش تر ولی قطعا می تونن قوی تر از گروه بازرسی یک سازمان باشن!

حفاظت از اطلاعات و داده ها یه کلمه کلیدی خیلی مهم در بانکداریه و با توجه به وقوع هک هایی که در برخی موسسات مالی مهم اتفاق افتاد، مدیران و شرکتهایی که به این داده ها و پارامترها توجهی نمی کنن ممکنه جرایم سنگینی در دادگاه هایی که در آینده برعلیه شون و در ارتباط با از دست دادن داده ها براشون طرح می شه بپردازن.

مدتها سازمان ها و موسسات مالی و شرکتها بر رشد کوتاه مدت اهداف تمرکز داشتن ولی در آینده نزدیک این موضوع خیلی مهمه که بتونن نقش مهمی در خلق ارزشهای بلند مدت داشته باشن.

اخیرا یه مطالعه در مورد 109 تا از بانک های بزرگ جهانی انجام دادن که نشون داد فقط 6% از اعضاء هیئت مدیره بانکها تجارب حرفه ای تو بخش تکنولوژی دارن و بیش از 40% اونها حتی یک عضو هیئت مدیره با زمینه دانش فنی بصورت حرفه ای نداشتن!!!

این شرایط برای بانکهای کوچکتر که با چالشهای زیاد مثل امنیت سایبری مواجه هستن خیلی وخیمتر هم بود!

در آینده بانکداری، رسانه های اجتماعی نقش خیلی مهمی از طریق مشتریانی که قادرن با بانکهاشون و اطلاعات ارزیشون از طریق هر پلتفرمی که ترجیح میدن داشته باشن دارند.

بانک استاندارد آفریقای جنوبی(The standard Bank of south Africa):

یه داشبورد مجزا برای ارتباط مدیران با کارفرمایان و مشتریان از طریق شبکه های مورد نظرشون مثل:wechat,managgon,facebook,whatsapp,google hangoutدرست کرده و اونها می تونن به راحتی از این نوع ارتباط استفاده کنن.

پس می بینیم که رسانه های اجتماعی می تونن مسیر دنیا رو برای بانک ها و بانکداران و به خصوص برای بانکداران کوچک جامعه تغییر بدن.

بانک شهروندی(محلی) Edmond کاربراش رو به ساخت ویدئو و گذاشتن اون در YouTube تشویق کرد و کاربران کم کم نسبت به بانک و ابتکارات و خلاقیت های محلی که انجام میداد علاقه پیدا کردن و بانک هم تونست تصویری مثبت از تجارت و کسب و کار ارزون خلق کنه!

همچنین تغییر چهره بانکی نشان گر حمایت از تنوع در این سیستمه که به توسعه پیام دوستی گرم تر و نزدیکتر در این مسیر کمک کرده و تاثیر گذاری خودش رو هم نشون داده.

بانک قبرس که برنده بهترین مدیریت شرکت در سال2017  و بهترین در اروپا شد، در خط مقدم پیروی از بهترین شیوه های بین المللی و روند فعلی در حوزه مدیریت شرکت قرارداره و از درجه بالایی از اعتبار و اطمینان برای سهامداران و مشتریانش قرار گرفته. در فهرست اخیر بورس اوراق بهادار لندن هم جایگاه بانک قبرس نشون دهنده اثبات و تائید بیشتری از چارچوب حاکمیت قوی این بانکه. بطور کلی، حال حاضر زمانی جذاب برای بانک ها و موسسات مالی است که بتونن چشم اندازی برای تدوین استراتژی پیشرفت های تکنولوژی خودشون طراحی کنن وبا اونها همگام بشن.

کسانیکه مشتری خودشون رو شاد نگه می دارن، برنده بازی خواهند بود!!!

 

ترجمه:صائمه ناصری فرد

تنظیم:جواد سرائی