با توجه به روزهای پایانی سال که اغلب در این ایام بازار خرید و فروش ماشین گرمتر می شود، لازم بود نکاتی را در خصوص فروش خودرو به عزیزان فروشنده یادآوری نمایم. امیدوارم مورد توجه شما عزیزان واقع شود.

شناسایی ارزش واقعی ماشین

همه ما ماشین هایمان را دوست داریم و اغلب تصور می کنیم که ماشین ما از تمام نمونه های موجود وضعیت بهتری دارد. ولی در زمان فروش و زمانی که بطور واقعی و جدی تصمیم به فروش ماشین خود دارید بهتر است احساسات را کنار بگذارید و تلاش کنید تا ارزش واقعی آن را تعیین کنید. باید بدانیم که ارزش واقعی ماشین ما را بازار تعیین می کند. یعنی اینکه ما می بایست با بررسی آگهی های مکتوب و همچنین انواع سایت ها و اپلیکیشن های موجود نسبت به بررسی ماشین های مشابه ماشین خود اقدام نمائیم تا بتوانیم ارزش واقعی ماشین خود را شناسایی نمائیم. لازم در این بخش کمی دقت داشته باشیم تا بتوانیم قیمت دلالی را از قیمت مصرف کننده تفکیک نمائیم. آیتم های مختلفی در این بخش مورد توجه شما باید باشد از جمله:

“سال ساخت، میزان کارکرد، سلامت بدنه خودرو (در اصطلاح رنگ دارد یا نه؟ اگر رنگ دارد چه میزان و چه بخش هایی از خودرو؟) ،وضعیت فنی، میزان ماه های باقی مانده از بیمه ثالث و یا بدنه(این آیتم اختیاری است) و همچنین میزان کیفیت و سن تایرهای ماشین. لذا با توجه به این آیتم ها شما می توانید ارزش واقعی و بازاری ماشین خود را شناسایی نمائید.”

از چه کانال هایی ماشین خود را ارزیابی کنیم؟

امروزه سایت های بسیار خوبی برای ارزیابی خودرو ها وجود دارند که شما می توانید با مراجعه به آن ها نسبت به ارزیابی ماشین خود اقدام نمائید. همچنین برخی از آن ها امکانات خدمات در محل شما را نیز دارند که با انجام هزینه های قابل قبولی می توانید از کارشناسان حرفه ای آن ها استفاده نمائید. همچنین می توانید در سایت های معتبر خرید و فروش ماشین نسبت به بررسی آگهی هایی که با مشخصات ماشین شما منطبق هستند اقدام نمائید و از طریق مقایسه، ماشین خود را ارزیابی نمائید. در عین حال مراکز معتبری در سطح شهر وجود دارند که با مراجعه به آن ها می توانید ماشین خود را از هر لحاظ ارزیابی نمائید و برگه گواهی معتبر نیز دریافت نمائید.

قبل از فروش در مورد شرایط خود تصمیم قطعی بگیرید

لطفا قبل از فروش ماشین خود در مورد شرایط فروش خود تصمیم قطعی بگیرید. یعنی اینکه بدانید در این فرآیند فروش چه مواردی برای شما دارای اهمیت است و آن ها را اولویت بندی نمائید. به عنوان مثال در زمانی که تصمیم به فروش سریع و نقدی دارید باید بدانید که در مدت زمان بسیار کوتاه شاید نتوانید به بالاترین قیمت ممکن معامله ای انجام دهید و یا حتی شاید لازم باشد در این گونه زمان ها تخفیفات قابل توجهی نیز لحاظ نمائید. یا اینکه اگر زمان خوبی در اختیار دارید و تصمیم دارید به حداکثر قسمت ممکن ماشین خود را بفروشید آیا حاضرید که از سایت ها و تبلیغات دارای هزینه استفاده نمائید؟ یا اینکه ترجیح می دهید از سایت ها و اپلیکیشن های رایگان استفاده نمائید؟ در هر صورت شما باید بدانید که در فرآیند فروش چه مسیری و چه مواردی برای شما دارای اهمیت است تا بتوانید در زمان مقتضی درست تصمیم بگیرید.

روش فروش خود را انتخاب کنید

شما باید بدانید که می خواهید خودتان بصورت شخصی این کار را انجام دهید و یا تصمیم دارید فروش ماشین را به نمایشگاه های مورد نظر خود واگذار نمائید. برخی افراد هم هستند که کار فروش ماشین شما را به صورت خصوصی برایتان انجام می دهند که البته کمیسیون قابل توجهی نیز از این معامله طلب می نمایند.

از سلامت ماشین خود اطمینان داشته باشید

برای انجام یک معامله خوب و شیرین باید بدانید که شما با فروش ماشین خود، مسئولیت جانی و مالی یک خانواده را بر عهده دارید. لذا با فروش ماشینی سالم به لحاظ فنی و ظاهری می توانید از انجام این معامله توقع خیر و برکت داشته باشید. این موضوع جدای از مباحث اعتقادی به لحاظ علمی نیز اثبات شده است که نتیجه ضایع نمودن حقوق دیگران به خود انسان بر می گردد. لذا شما قبل از انجام و اقدام به فروش ماشین موظف هستید که از سلامت آن به هر نحو ممکن اطمینان داشته باشید. شما باید در زمان فروش ماشین، آن را بصورت کاملا تمیز و شسته شده به روئیت مشتری برسانید تا او با ذهنیتی کاملا روشن اقدام به خرید نماید.

لازم به ذکر است در برخی موارد مشتریانی وجود دارند که فقط خودروهای تصادفی و معیوب را خریداری می نمایند، لذا حتی در این گونه معاملات نیز فروشنده موظف است آنچه که مشتری باید بداند به وی اطلاع رسانی نماید.

آماده مذاکره باشید

شما باید بدانید خریدار علاقه دارد با چانه زنی نسبت به پائین آوردن قیمت اقدام نماید. لذا اگر شما در مرحله اول توانسته باشید به خوبی نسبت به شناسایی قیمت و ارزش ماشین خود گام بردارید. در این بخش با  اطمینان قیمت خود را اعلام می نمائید و جایی برای بحث باقی نمی ماند. لذا برای مذاکرات محترمانه و مشتاقانه فروش و سوالات احتمالی مشتریان بسیار آماده باشید. سعی کنید به موارد فنی ماشین خود مسلط باشید تا در صورتی که مشتری سوالی پرسید بتوانید به راحتی و شیوایی پاسخ دهید.

هرگز چک معمولی، و یا دست نوشته های غیر قانونی و غیر حقوقی را قبول ننمائید

توجه داشته باشید تا زمانی که مبلغ مورد توافق با مشتری در حساب بانکی شما محرز نشود نمی بایست نسبت به تحویل ماشین اقدام نمائید. لذا پس انتقال مبلغ مورد توافق بصورت قطعی می توانید ماشین را تحویل مشتری نمائید. این مورد علاوه بر مباحث مالی به دلیل آنکه جنبه مسئول حقوقی، انتظامی خودرو بسیار حساس است حائز اهمیت می باشد. از پذیرفتن چک های معمولی یعنی چکهایی غیر از چک رمز دار جدا اجتناب نمائید.

نگارش متن قرارداد و یا تنظیم سند معتبر دفترخانه اسناد رسمی

با توجه به حساسیت حقوقی گفته شده، توجه داشته باشید که شما به عنوان فروشنده موظف به انعقاد قرارداد رسمی نقل و انتقال و یا ثبت اسناد در دفترخانه اسناد رسمی می باشید. به هیچ وجه نسبت به انجام معاملات بدون نگارش قرار داد و وجود مفاد حقوقی و قانونی اقدام ننمائید.

توجه داشته باشید که شما مالک پلاک خودرو هستید لذا می بایست به محض انجام معامله نسبت به فک پلاک قانونی و ملی ماشین خود اقدام نمائید.

چنانچه از نمایندگی های فروش خودروسازان اقدام به خرید می کنید، توجه داشته باشید که که کلیه وجوه واریزی شما باید بنام شرکت خودروساز مربوطه باشد و نه بنام شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی و دیگر. همچنین می بایست نسبت به عقد قرارداد قانونی با خودروساز مربوطه به کارگذاری نمایندگی مربوطه اقدام نمائید و رسید واریزی وجوه خود را دریافت نمائید.

برای شما عزیزان در تمامی معاملات آرزوی خیر، منفعت و برکت فراوان دارم.

جواد سرائی