سنجش رضایتمندی بعد از فرآیند خرید

سنجش رضایتمندی در فاصله زمانی کوتاهی پس از انجام خرید توسط مشتری و یا ارائه خدمات ، می بایست انجام شود و نکته مهم این است که احساس و تجربه مشتری هنوز سرد نشده است و نتیجه این روش به واقعیت بسیار نزدیک است. در اغلب روش های اجرایی و کنونی واحد CRM این روش بصورت متدوال انجام می شود.

 

سنجش و ارزیابی دوره‌ای

در این روش سنجش مشتریان در دوره های زمانی مشخصی بر اساس سیاست سازمان و یا نوع محصول یا خدمات انجام می شود. به عنوان مثال در اقلام دارویی و آرایشی و بهداشتی ، فروشنده و یا شرکت های وارد کننده و تولید کننده ترجیح می دهند مدتی از زمان استفاده مصرف کننده نهایی بگذرد و سپس اقدام به سنجش رضایت از مشتریان نمایند. ممکن است بر اساس دوره های مختلفی در سال ، دوره های فصلی و … انجام شود.

 

رصد و ارزیابی مداوم

در صنعت خرده فروشی، خودرو، پوشاک و کسب و کارهایی که محصولات به صورت آنی تحویل مشتری می شوند، این سیستم کاربرد بهتر و بیشتری خواهد داشت.

همچنین در این روش خلاقیت های متنوعی نیز می توان به کار برد که بخشی از کار مدیریت تجربه مشتریان را انجام خواهد داد.

با توجه به سه رویکردی که توضیح داده شد ، باید توجه داشته باشید که تعامل با مشتریان را می بایست همراه حفظ نموده و نحوه کار شما باید به نوعی باشد که مشتری اطمینان داشته باشد نظرات و احساسی که بروز داده است در روند فعالیتهای شما تاثیر گذار بوده است.

به عنوان مثال اگر مشتری پیشنهادی سازنده می دهد که شما در کسب و کار خود آن را اعمال نموده اید ، حتما او را از این موضوع باخبر کنید و به نوعی به سایرین نیز اعلام نمایید که یک محصول یا خدمات جدید نتیجه اعلام یکی از مشتریان بوده است. با این عمل مشتریان متوجه اهمیت و در اولویت بودن خود برای سازمان شما می شوند.

 

جواد سرائی