یه کانال تلگرام ساختین و همه دوستاتونو توش اد کردین، یه پیج اینستاگرام هم ساختین و آدرسشو تو همون کانال تلگرامه اعلام کردین تا همه برن فالو کنن! خوبه…

بعد از چند روز هم یه عزیزی تو اینستا واستون پیغام گذاشت که اگر می خواین فالوور و لایک بالا داشته باشین ما در خدمتیم!!!

آهان داشت یادم می رفت، تو فیس بوکم یه صفحه درست کردین و همون عکسای تلگرامو و اینستا رو توش ctrl+v کردین!!!

خوب شد الکی هزینه واسه مشاور و مجری دیجیتال مارکتینگ ندادین! هزینه های کسب وکارتون رو کنترل کردید.همشون میان الکی کلمه ها و حرفهای …(بوووووووووووق می زنن و میرن)، انگار چه خبره؟!!! بهترین کار 😊!!!

حالا با اجازتون من می خوام یه کوچولو واستون توضیح بدم که کلا جریان چیه؟! که اگه دوست داشتین تو کسب و کار زیباتون به کار ببرید!

Digital Marketing:

ینی با وسایل دیجیتال یه کارایی می کنن واسه تبلیغ بهتر واسه محصولات یا خدماتشون و در نهایت بازاریابی و جذب مخاطب و مشتری بیشتر. چرا؟ بخاطر اینکه الان شما سوار مترو بشی، سوار تاکسی، هواپیما، تو پیاده رو که میری، اکثر آدمایی رو که می بینی سرشون تو گوشی یا تبلتشونه، هرکسی مدیریت حرفه ایه چند تا گروه وکانال و … عهده داره و اگر یک لحظه غافل بشه ممکنه اتفاقات جبران ناپذیری بیفته!!!

بنابراین خیلی دیگه سرشونو بالا نمیگیرن که بیلبوردها رو ببینن، یا پل عابر پیاده، یا بدنه خارجی اتوبوس و مترو!!!

در این دنیای اینترنتی و این عصر پر سرعت می بینید که به محض سوال درمورد هر نوع کالا یا خدماتی آدم ها سریع تو گوگل سرچ می کنن و چند گزینه اول از صفحه اول و می خونن و موضوعشونو انتخاب می کنن و بای…!

اینجاست که بقول اون استاد ارجمند بهترین جا واسه پنهان کردن یه جسد صفحه دوم گوگله!!!

خب، امیدوارم که در این لحظه شما استاد خوبی در زمینه SEO باشید! تا بتونید در مدت زمان خوبی سایت محترمتون رو به صفحه اول گوگل برسونید تا پیش یه جسد نمونه، و البته بتونید در صفحه اول هم نگهش دارید!!!(واسه اون دسته از عزیزانی که در مورد SEO اطلاعات زیادی ندارن بعدا توضیحات مفصلی خواهم داد(

فقط یه نکته رو باید یادآوری کنم که توجه کنید، دیجیتال مارکتینگ تنها برای کسب و کارهای دیجیتالی و آنلاین و سایت های فروش و فروشگاه های آنلاین نیست، هرنوع کسب و کار سنتی هم می تونه از این روش بهره مندی لازم رو کسب کنه.

خب یه کار دیگه هم که باید خیلی خوب بلد باشید اینه که بتونید رفتار اون عزیزان دلی که مدام سرشون تو گوشی هست و نیاز به کالا و خدماتشون رو از همون طریق و به واسطه شبکه های اجتماعی،وب سایتها و … مرتفع می کنند رو تحلیل کنید و بعد تحلیل هاتون رو بررسی کنید،روی نمودار و انواع گراف و … بیارید و نتیجه رو توی کارتون اعمال کنید و در نهایت بازدهی کسب و کار خودتون رو بالا ببرید!

تا اینجا شد 2 تا کار حرفه ای که باید بلد باشید!

سومین کاری که باید انجام بدید بازاریابی محتواست که بهش میگن: Content Marketing

یه ابزار خیلی خوبه که واسه هر کاری و با هر سطح هزینه ای میشه انجامش داد.

در اینجا به دلیل اینکه شما قبلا نیاز مخاطبتون رو در بخش قبلی تحلیل کردید ، متناسب با نیازشون محتوا تولید می کنید! مثلا مقاله، فایل صوتی و ویدئو می سازید و در واقع با این کار مخاطبتون رو نگهداشته و در آینده نه چندان دور تبدیل به مشتری میکنیدش!

ولی توجه کنید که اونها همون مواردی رو درخواست میکنن که شما در زمان ارائه محتوا عنوان کردید، دقیقا همون کالا و خدمات رو خواهند خواست!

یکی از شیرینی های این بخش اینه که مشتری با دل خودش و خواست خودش به شما مراجعه میکنه!

حالا، چهارمین کاری که باید استادش باشید اینه که در همه اون کانال ها، شبکه ها و پیج ها واسه فالوورهای عزیز،واقعی و محترم جذابیت ایجاد کنید، مثلا کمپین تعریف کنید، کمپین رو قبلا در بخش برندینگ و برندسازی توضیح دادم خدمتتون! یه کمپین تبلیغاتی خوب حتما میتونه فروش شما رو بالا ببره و کسب و کار شما رو رونق ببخشه.

کارآفرینان و صاحبین کسب و کار عزیز یه کار پنجمی هم هست که باید انجامش بدید و از اون غافل نشید،

موضوع ایمیل مارکتینگ، موردی که خیلی ها بهش توجه نمیکنن، فراموش نکنید که تمام شبکه های مجازی، صفحات اینستاگرام و فیس بوک ، هیچکدومشون رسمیت ایمیل رو ندارن، دقیقا مثل حس خط 912 با سایر پیش شماره های تلفن همراه میمونه، هرچقدر هم که رند باشه شمارتون ولی اگه اولش 912 نباشه به مخاطب احساس رسمی و واقعی بودن رو نمی ده! اینجا هم به همین شکله، ایمیل مارکتینگ بسیار مبحث مهمیه که من حتما در یک مقاله اختصاصی بهش خواهم پرداخت. بقول استادی محترم: هیچ کسب و کار اینترنتی رو ندیدم که موفق باشه و از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشه!

ششم: خیلی جدی باید بگم که در حال حاضر یکی از مهمترین اقداماتی که تاثیر فوق العاده بالایی در کار شما داره، ویدئو ساختنه! شما باید ویدئوی خوب، هدفمند و حرفه ای بسازید، باید!

این موضوع هم روی SEO سایت شما تاثیر بسیار خوبی میزاره  وهم روی ذهن مخاطب شما و در نهایت جذب مخاطب و تبدیل اون به مشتری و افرایش فروشتون.

کار هفتمی که باید اتفاقش بندازید!!!

یه وقتایی هست که بسته به نوع کسب و کار شما لازمه مردم درباره شما حرف بزنن، اینکه چی میگن مهم نیست، مهم اینه که درباره شما حرف بزنن یا اصطلاحا حرفتون سر زبونها بیفته! به این روش میگن بازاریابی چریکی(اوه!!!!) Guerrilla Marketing:

شاید یک حرکت خنده دار، ترسناک، سرکاری انجام بشه، مهم نیست مهم توجه مردم به شما و حرف زدن در مورد شما با نام شماست!

این روش در بسیاری از برندهایی که الان در دسته مشهورترین برندها در صنعت خودشون هستند اتفاق افتاده و در کشورخودمون هم به ندرت اتفاقات قشنگی دیده شده!

یکی دیگه از کارهایی که میتونه خیلی زیاد روی کارشما و سایت شما تاثیر داشته باشه تبلیغات از طریق خود گوگله، این کار به سرعت خیلی زیادی سایت شما رو به صفحه اول می رسونه که البته هزینه قابل توجهی هم براتون داره!

کارهای دیگه ای هم که میتونید و بهتره موازی با سایر فعالیت ها انجام بشه فعالیتهایی مثله تبلیغات کلیکی، رپورتاژ آگهی و … هستن که در دیجیتال مارکتینگ قابل توجه هستند و خوبه که در سبد فعالیت های شما وجود داشته باشن.

در اغلب مواقع بازاریابی دیجیتال از بسیاری روش های سنتی گذشته تاثیرگذارتر و کم هزینه تر و صد البته ماندگار تر عمل میکنه و هم اینکه در دنیای امروز که اکثر آدمها به تبلیغات نگاه مثبتی ندارند، دیجیتال مارکتینگ باعث میشه خصوصیات و مزایای کالا یا خدمات شما در جامعه و شبکه های مختلف مجازی بصورت دهان به دهان گردش پیدا کنه و در صورتی که مشتریان شما از سایر مخاطبین و مشتریان شما تائیدیه دریافت کنن به طور یقین رشد کسب و کار شما با سرعت غیر قابل وصفی همراه میشه.

ینی اینکه مخاطبین به کامنت ها و نظر همدیگه بیشتر از هر تبلیغ دیگه ای توجه می کنن و شما بطور یقین کسب و کار آنلاینی رو پیدا نمی کنید که به اوج موفقیت رسیده باشه و از این روشها استفاده نکرده باشه!!!

خب، اینهایی که گفته شد همشون اصلی ترین بخشهای موضوع دیجیتال مارکتینگ بودند که شما باید برای اجرای اون ها تسلط خوبی روی همه موارد داشته باشید. حالا اگه توانایی انجام تمام اونها به علاوه یکسری ابداعات و خلاقیت های دیگه رو خودتون دارید که تبریک میگم خدمتتون شما بی نظیرید ولی اگه دیدید که واقعا مسلط و مجهز به این مباحث نیستید خواهش می کنم بخاطر خودتونم که شده از یک مشاور خوب در این حوزه استفاده کنید، قول میدم که صدها برابر اونچه که برای مشاوره هزینه میکنید روزانه به حساب شما بر میگرده 😊

موفق و پیروز و پایدار باشید، صفحه اول گوگل ببینمتون 😊

جواد سرائی