کاوش در بازاریابی بین الملل

با پیشرفت فناوری و جهش اطلاعات ، حمل و نقل و جریانهای مالی ، جهان پیوسته احساس کوچک و کوچکتر شدن می کند. شرکتها و مصرف کنندگان می توانند به لطف پیشرفت در تجارت بین المللی ، تقریباً در هر کشوری در سراسر جهان تجارت کنند. طبق اعلام سازمان تجارت جهانی ، حجم تجارت بین المللی کالا بین سالهای 1951 تا 2010 ، 33 برابر افزایش یافته است.

برندها و محصولاتی که در یک کشور تولید می شوند در سایر کشورها با اشتیاق بسیار پذیرفته می شوند. به عنوان مثال ، کیف های دستی Louis Vuitton ، قهوه کلمبیایی ، BMW , همه محصولات خارجی ، نمادی از وضعیت و کیفیت در ایالات متحده هستند – و بسیاری از برندهای آمریکایی ، مانند انیمیشن های برادران وارنر ، جایگاه مشابهی در خارج از ایالات متحده دارند.

محتوای بازاریابی بین المللی

در این مقاله به بررسی موضوعات ذیل می پردازیم:

  1. بازاریابی بین المللی چیست؟
  2. چه کسی از بازاریابی بین المللی استفاده می کند؟
  3. چه نوع مشتریانی با بازاریابی بین المللی به طور موثری به بازار عرضه می شوند؟
  4. چگونه یک برنامه بازاریابی بین المللی تدوین و به کار گرفته می شود؟
  5. چه نوع مشاغلی با استراتژی های بازاریابی بین المللی کار می کند؟
  6. چگونه یک مشاور بازاریابی می تواند به شما در موفقیت کسب و کارتان کمک می کند؟

 

با این وجود، جهانی سازی به همان اندازه که برای شرکت های بین المللی فرصت بوجود آورده است به همان اندازه نیز آن ها را به  چالش کشیده است. از آنجا که مصرف کنندگان گزینه های بسیار زیادی را برای انتخاب پیش روی دارند، شرکت ها نیز باید از کیفیت و قیمت مناسب محصولات خود اطمینان حاصل کنند. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که محصولات شرکت های مختلف نمی توانند به صورت یکسان در سراسر جهان به بازار عرضه شوند.

بازاریابی بین المللی مفهومی بیش از ورود و پرداختن به یک زبان است، این موضوع شامل فرهنگ و تسلط بر بازار و رفتارهای مشتری می شود. شرکتهای آمریکایی و اروپایی بصورت خاص تلاشهای بازاریابی بین المللی خود را به چیزی فراتر از صادرات تبدیل کرده اند، آنها برند تجاری خود را با انواع قومیت ها و مصرف کنندگان تطابق داده و هماهنگ نموده اند تا میزان بیشتری از سهم بازار را به برند خود اختصاص دهند.

از شرکت هایی که این کار را به خوبی انجام داده اند کوکاکولا را می توان مثال زد ، کوکاکولا متوجه شد که کلمه “Diet” در آمریکای لاتین دارای مفهومی منفی است و نام” صفر کالری” خود را به “Coke Lite” برای آن کشورها تغییر داد. UPS که در آمریکا به دلیل کامیون های قهوه ای خود شناخته شده است ، پس از اینکه متوجه شد کامیون های قهوه ای پرچمدار آنها شبیه ماشین های حمل جنازه اسپانیایی است ، ناوگانی با رنگی دیگر را ایجاد نمود.

بازاریابی بین المللی چیست؟

بازاریابی بین المللی استفاده از اصول بازاریابی در بیش از یک کشور ، توسط شرکت های خارج از کشور یا در سراسر مرزهای ملی یک کشور است. بازاریابی بین المللی مبتنی بر گسترش استراتژی بازاریابی محلی و منطقه ای یک شرکت است که توجه ویژه ای به شناسایی بازار و نحوه بازاریابی ، هدف گذاری و تصمیم گیری در سطح بین المللی دارد.

طبق اعلام انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) “بازاریابی بین المللی فرآیند چند ملیتی برنامه ریزی و اجرای مفهوم قیمت گذاری ، تبلیغ و توزیع ایده ها ، کالاها و خدمات برای ایجاد مبادلات است که اهداف فردی و سازمانی را برآورده می کند.”

چه کسانی از بازاریابی بین المللی استفاده می کنند؟

پیشرفت های سریع تکنولوژیکی بدان معنی است که موانع ارتباطات جغرافیایی و فرهنگی از بین می روند و حتی مشاغل کوچکتر بدون حضور فیزیکی در سایر کشورها می توانند محصولات خود را در سطح بین المللی به بازار عرضه نمایند و بفروشند. این بدان معنی است که تقریباً هر کسی که تمایل داشته باشد می تواند در سطح بین المللی به بازار معرفی شود ، اما بسته به طبقه بندی،تفکر و تحقیقاتی که در استراتژی بازاریابی بین المللی قرار داده می شود، هر مجموعه ای در این مسیر به یک میزان موفق نمی شود و موفقیت در بازارهای بین المللی درصدهای متفاوتی دارد.

 شرکت های عرضه کننده کالاهایی با محدودیت های گمرکی مانند شرکت های عرضه کننده  مواد غذایی و گیاهان زنده، باید قبل از بازاریابی محصولات خود

در سطح بین المللی ، با یک روند نظارتی دقیق تر مقابله کنند.

آن ها این فرصت را دارند که محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر کنند ولی در عین حال مسیر دشواری را برای صادرات و راه اندازی تجارت بین المللی خود در پیش دارند. آن ها باید با قوانین و دستورالعمل های مختلفی دست و پنجه نرم کنند در غیر اینصورت دسترسی به اهداف صادراتی برای آنها میسر نخواهد شد.

شرکت هایی که درگیر امر صادرات، سرمایه گذاری های مشترک و یا سرمایه گذاری های مستقیم هستند به طور معمول شرکت هایی هستند

که در سطح بین المللی عملکرد خوبی دارند.

صادرات، عمل حمل و نقل کالا به طور مستقیم به یک کشور خارجی است. از شرکت های برجسته ای که اقدامات قابل توجهی در جهت صادرات محصولات خود  به ایالات متحده انجام داده اند می توان  نوشابه های Fanta ، هوندا و غول خرده فروشی H&M را نام برد.

H&M در طول مسابقات Super Bowl 2012 (پربیننده ترین برای تلویزیونی در ایالات متحده) ، 3.5 میلیون دلار برای یک تبلیغ 30 ثانیه ای پرداخت کرد، نتیجه آن پاداش بازاریابی است که مدت هاست در بازار برند های آمریکایی حاکم است.

از دیگر اقدامات تجارت بین المللی و بازاریابی بین المللی توجه و تمرکز شرکتها به  سرمایه گذاری مشترک با یکدیگر می باشد.

در این خصوص می توان به یکی از مشهورترین داستانهای موفقیت بین المللی که سرمایه گذاری سونی اریکسون ، همکاری بین یک شرکت الکترونیکی ژاپنی و یک شرکت ارتباطات از راه دور سوئد است اشاره نمود. استراتژی بازاریابی بین المللی آنها ، متشکل از رنگ های روشن و شکل های مدرن ، باعث شد تا سرمایه گذاری مشترک در جهان شناخته شود. که البته در زمان خود بسیار حائز اهمیت بود.

یک شرکت سرمایه گذاری مستقیم با هدف تولید یک محصول یا بخشی از یک محصول، دارایی ثابتی  را در خارج از کشور قرار می دهد. به عنوان مثال رایانه های Dell یک شرکت آمریکایی با کارخانه هایی در بسیاری از کشورهای دیگر است که کامپیوترهای شخصی را از بخش هایی که در سراسر جهان ساخته شده است جمع می کند.و سپس رایانه های خود را با تأکید ویژه  بر نیازهای مشتری و سفارشی سازی به بازار عرضه می کند  که این روش برخلاف سایر شرکت هایی است  که محصولات از پیش تولید شده خود را می فروشند. رایانه های Dell پس از سفارش مشتری، بر اساس نظر او تولید و مونتاژ می شوند.

 

مدل ورود به بازار در بازاریابی بین المللی:

  1. ریسک در مقابل پاداش

  2. صادرات

  3. مجوزهای قانونی

  4. تنظیم قرارداد

  5. سرمایه گذاری مشترک

  6. سرمایه گذاری مستقیم

* این مدل ورود به بازار از کمترین خطر و ریسک و نتایج آن تا بالاترین ریسک و نتایج آن اولویت بندی شده است.

 

چه نوع مشتریانی با بازاریابی بین المللی به طور مؤثر از بازار تاثیر می پذیرند؟

بسته به برند شما ، هر شهروند خارجی (اعم از شخصیت حقیقی و حقوقی) یک مشتری بالقوه است.

 

اما چگونه یک تیم بازاریابی باید بداند که با چه روش یا روش هایی می تواند وارد بازار بین المللی شود؟

مشتریانی که در بازارهای خارجی زندگی می کنند نسبت به مشتریانی که با آنها آشنا هستند ، دارای عادات خرید ، اولویتها و انتخاب های مختلف هستند. با بررسی و پیگیری این مشتریان خارجی از طریق تحقیقات بازار و بررسی های فرهنگی ، بازاریابان می توانند بهترین روش های دستیابی به آنها را کشف کنند.

نکته مهم

تلاش برای دستیابی به مشتریان بین المللی و ورود به بازارهای جهانی بدون تحقیق و مطالعه قبلی فقط صرف هزینه و تحمل ضرر و زیان خواهد بود، زیرا شرکت ها بارها و بارها ثابت کرده اند توجه دقیق به اعتقادات و تعصبات یک فرهنگ در بازاریابی بین المللی حائز اهمیت است.

به عنوان مثال ، در فرهنگ اسلامی سگ حیوان ناپاک است بنابراین ، قرار گرفتن سگ به عنوان “بهترین دوست انسان” در یک کشور خاورمیانه ای  مطمئناً روشی برای کاربردی شدن تبلیغات یک برند نخواهد بود.

 

چگونه یک برنامه بازاریابی بین المللی تدوین و به کار گرفته می شود؟

ممکن است برای یک شرکت کوچک و متوسط دشوار باشد که به تنهایی اقدام به تدوین یک برنامه بازاریابی بین المللی کاربردی نماید چرا که آن ها به تنهایی بودجه، تخصص و توان ارتباطی کافی برای شروع این پروژه را نخواهند داشت. لذا یک راهی که می توانند در این راه گام بگذارند استفاده از کارشناسان متخصص بازاریابی بین المللی که تسلط کافی در بازارهای مختلف دارند می باشد و با این روش می توانند کمپین بازاریابی اثر بخشی برای مجموعه خود طراحی و اجرا نمایند.

 

توجه داشته باشید که تحقیقات تاثیر قابل توجهی در نحوه پیاده سازی کمپینی که طراحی خواهد شد دارد و ماموریت شرکت در طول مسیر مشخص می نماید.

 

پس از اتمام تحقیقات و انتخاب بازار،

متخصصان باید استراتژی بازاریابی یک برند را بررسی و اصلاح کنند تا متناسب با جامعه و جمعیت هدف آنها باشد. استخدام نمایندگان و کارشناسان بازرگانی از کشور هدف نیز کمک خواهد کرد که همه اختلافات فرهنگی به درستی و با حساسیت بررسی شده و امور با دقت کامل تحت کنترل قرار گیرد.

 

برای داشتن یک برند بین المللی در حال ظهور،

ایجاد مشارکت و شبکه سازی با سایر شرکت های کشور هدف برای موفقیت ضروری است. مشارکت کنندگان در یک بازار هدف به شرکتهای جدید کمک می کنند تا خود را در بازارهایی مستقر کند که در غیر این صورت و بدون مشارکت بین المللی مشترک از آن غافل می شدند.

 

سرانجام ، مرور یک استراتژی بازاریابی بین المللی به صورت ماهانه مهم است. حتی اگر یک شرکت نماینده هایی را برای سفر به بازار خارجی ارسال کند ، انگشت نگه داشتن انگشت بر روی نبض یک کمپین بازاریابی در خارج از کشور بسیار دشوار است. این بدان معناست که باید نتایج بسیار دقیقی از نزدیک ردیابی شود و به طور منظم باید ترفندهایی در نظر گرفته شود تا یک محصول بتواند جای مناسب را برای موفقیت بدست آورد.

 

5 نمونه اشتباه بزرگ در بازاریابی بین المللی

  1. کمپین پپسی در چین:

این کمپین تبلیغاتی برای بازار آمریکای شمالی بسیار مناسب بود و استقبال و حمایت گسترده ی مردم را به دنبال داشت.همین امر شرکت را به این فکر انداخت که اگر در آمریکا این کمپین تبلیغاتی موفق شده است چرا در کشورهای دیگر دنیا آن را امتحان نکنیم؟چین در لیست کشورهای پیشنهادی برای ارائه و راه اندازی این کمپین بود.چرا که نه؟به لطف جمعیت گسترده ی مصرف کننده و بازار پرتقاضای کشور چین اینطور به نظر میرسید که این کمپین با موفقیت رو به رو خواهد شد.شرکت فورا اقدام به ترجمه و راه اندازی این کمپین در چین کرد.حدس بزنید چه اتفاقی افتاد.برخلاف آنچه انتظار میرفت نه تنها این کمپین تبلیغاتی که با استقبال آمریکایی ها مواجه شده بود نظر چینی ها را جلب نکرد بلکه با راه انداختن موجی از تمسخر در شبکه های اجتماعی همراه بود.به نظرتان دلیل شکست این کمپین تبلیغاتی چه بود؟چرا نتوانست موفقیتی که در آمریکای شمالی به دست آورده بود در چین نیز محقق کند؟تنها به یک دلیل.ترجمه ی اشتباه.شعار (پپسی تو را دوباره به زندگی برمی گرداند )به اشتباه به زبان چینی (پپسی اجداد و مردگانت را دوباره از قبر بیرون میاورد)ترجمه شده بود.

درسی که از این ناکامی میگیریم این است که صرف موفق بودن یک کمپین در یک منطقه دلیل کافی برای موفقت آمیز بودنش در جاهای دیگر نیست.در راه اندازی یک کمپین باید حتما ویژگی های فرهنگی,ساختار زبان شرایط جغرافیایی و دیگر ویژگی های محل راه اندازی و گسترش کمپین باید حتما لحاظ گردد.

  1. کمپین هوندا:

کدام یک از ما آرزوی داشتن یک ربات که در کارها به یاریمان بشتابد ندارد؟شرکت هوندا رباتی را طراحی و روانه ی بازار کرد که یی از مهمترین ویژگی های بیشمار و منحصر به فردش جابجایی آسان در مکانهای مختلف است.کمپانی هوندا نام ASIMO را برای این ربات انتخاب کرد.رباتی که با هدف آسان کردن زندگی مردم طراحی شد.

ایده ی فوق العاده ای به نظر میرسید.شرکت هوندا در ابتدا باید امکان اجرائی شدن این پروزه را برسی  میکرد سپس به راه اندازی کمپین تبلیغاتی و تبلیغ برای آن می پرداخت.زیرا که بعد از اجرائی شدن مشخص شد که ربات فاقد برخی ویژگی های گفته شده در تبلیغات است .

درسی که از ناکامی این کمپین و تبلیغ تجاری میگیریم این است که از پرداختن به ویژگی هایی که در محصول شما وجود ندارد به شدت اجتناب کنید و تنها آن دست از خصوصیات که محصول شما در بر دارنده ی آن است  شفاف و بدون بزرگنمایی عنوان کنید.زیرا آنچه در نگاه اول برای مخاطب حائز اهمیت است میزان صداقت و شفافیت شما در معرفی خود و محصولتان است.

 

  1. همیشگی های دوست داشتنی:

در سال ۱۹۸۵ شرکت کوکاکولا تصمیم گرفت ترکیب سری و مخفی خود را که به مدت بیش از ۱۰۰سال عرضه میشد تغییر دهد.طبق گفته ی کارشناسان مزه شناسی این ترکیب جدید بسیار خوش طعم تر از مزه ی قبلی محصولات کوکاکولاست.طعم متفاوت و جدیدی که شرکت حساب زیادی روی آن باز کرده بود.اما چه اتفاقی افتاد و واکنش مصرف کننده نسبت به این تغییر و طعم جدید چه بود؟حاصل این کمپین و ایده ی تجاری که در غالب یک همه پرسی بعد از ارائه ی محصول جدید بصورت یک کمپین تبلیغاتی راه افتاده بود یک تظاهرات گسترده و فراگیر بود که باعث سرازیر شدن سیل مصرف کنندگان عصبانی که خواستار بازگشت طعم قبلی شرکت کوکاکولا بودند,شد.مردم همان طعم همیشگی را دوست داشتند.این تجمعات اعتراض آمیز,کمپانی را مجبور کرد تا دوباره خط تولید محصولاتش را با همان طعم همیشگی تحت عنوان (کوکاکولای کلاسیکی-طعم همیشگی) راه اندازی کند.نوآوری که گران تمام شد.

درسی که ازین کمپین تبلیغاتی میگیرییم این است که هرگاه محصولی با طعم,قالب یا ویژگی خاصی مورد استقبال مردم قرار میگیرد معنی و مفهوم آن این است که این ویژگی برای مردم خوشایند است و آنها دوست دارند همیشه محصولتان را با همان ویژگی همیشگی که دوستش دارند,دریافت کنند.دست به تغییرات ناگهانی در این ویژگی هایی که معرف محصولتان بوده و همه محصول را با این خصوصیت میشناسند نزنید.

 

  1. داستان کمپین تبلیغاتی مک دونالد و بازیهای المپیک۱۹۸۴٫

رستوران های جهانی و زنجیره ای مکدونالد برای بازیهای المپیک سال ۱۹۸۴ دست به تبلیغ و کمپین تبلیغاتی بزرگی زدند که در تاریخ تبلیغاتی جهان بی همتاست.شعار تبلیغاتی این کمپین این بود که(زمانی که آمریکا  در بازیهای المپیک برنده شود,شما نیز برنده میشوید.)و این بسته به میزان مدالهایی ست که کشور آمریکا در بازیهای المپیک برنده میشود.هر مدال طلا شمارا صاحب یک وعده غذای کامل مجانی,هر مدال نقره معادل سیب زمینی مجانی و هر مدال برنز یک نوشابه ی کوکاکولای مجانی میکند.قطعا زمانی که شرکت مکدونالد دست به راه اندازی این کمپین تبلیغاتی کرد احتمال موفقیت چشمگیر و مدال آوری فراوان کاروان المپیک کشور آمریکا را نداشت.در این دوره از بازیهای المپیک ورزشکاران آمریکایی ۱۷۴ مدال جهانی به دست آوردند که تعداد ۸۳ عدد ازین مدال ها طلا بود.مسلما مکدونالد قادر به فراهم کردن این تعداد وعده ی مجانی برای همگان نبود و نتوانست به وعده و شعار کمپین تبلیغاتی خود نبود.شرایط برای مکدونالد از کنترل خارج شد.این یک رسوایی بزرگ برای یک شرکت جهانی بود.

چه درسی از شکست این کمپین تبلیغاتی گرفتیم؟وفای به تمام وعده هایی که در کمپین تبلیغاتی خود می دهید امری حیاتی است که نگاه مخاطبین را نسبت به شما در طول حیات برند تجاریتان شکل میدهد.

  1. شعار اشتباه خطوط هوایی برانیف اینترنشنال:

خطوط هوایی برانیف اینترنشنال در 1987 صندلی‌های چرمی جدیدی برای هواپیماهایش طراحی کرد و شعار تبلیغاتی «پرواز در چرم» را برای آن طراحی کرد. ترجمه اسپانیایی این عبارت در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مشکلی ایجاد نکرد اما ترجمه دقیق این جمله در مکزیک «برهنه پرواز کنید» بود!

 

اما طبق نظرسنجی فدراسیون جهانی تبلیغات در سال 2012 :

95٪ از اعضای WFA معتقدند که رشد آینده آنها در خارج از ایالات متحده خواهد بود

بیش از 71٪ از آنها معتقدند که برخی از بهترین تبلیغات برند های آمریکایی، تبلیغاتی است که  در خارج از کشور ساخته می شوند

75٪ بازاریابان تصور می کنند که برند های آمریکایی می توانند نکات بسیاری را  از کمپین های بازاریابی و برندینگ خارجی بیاموزند

و در نهایت، تنها 11٪ معتقد بودند که بازاریابان آمریکایی به اندازه کافی به سایر نقاط جهان توجه می کنند!

 

در استراتژی های بازاریابی بین المللی چه نوع مشاغلی کار می کنند؟

از آنجا که تجارت بین المللی عمدتاً از طریق تلفن و اینترنت انجام می شود ، یک متخصص بازاریابی بین المللی باید در مورد تغییر فناوری ها و همچنین درک فرهنگ های مختلف و اقتصاد جهانی ، قاطعانه عمل کند. حرفه بازاریابی بین المللی به طور خاص برای فردی مناسب است که دارای تفاهم سیاسی ، مهارتهای اقتصادی، ارتباطی و در نهایت یک شنونده خوب باشد.

مدیران بازاریابی چه می کنند؟

کمپین های بازاریابی بین المللی عموما توسط یک مدیر بازاریابی که تحت آموزش های مختلف دانش و مهارت لازم را کسب نموده است جهت مدیریت و هدایت مؤثر یک کمپین جامع جهانی هدایت می شود. به طور معمول ، مدیران بازاریابی بر کلیه فعالیت های بازاریابی ، تبلیغات و بخش تبلیغاتی یک شرکت ، در داخل و خارج از کشور نظارت می کنند. آنها دستورالعمل های تجاری و استراتژی های رشد را تعیین، نیازهای مشتری را در بازارهای خارجی ارزیابی و برنامه های بازاریابی را که به فرهنگ وابسته است ، تغییر می دهند. این موقعیت یک مؤلفه اصلی در تضمین موفقیت یک کمپین بازاریابی بین المللی است.

 

حقوق مشاغل مختلف بازاریابی: برگرفته از سایت: Payscale.com ، BLS.gov

مدیر بازاریابی

سطح معمولی: 37،869 دلار

با تجربه: 91،314 دلار

هماهنگ کننده بازاریابی

سطح معمولی: 27،799 دلار

با تجربه: 52،807 دلار

مترجم

سطح معمولی: ساعت 10.95 $

باتجربه: 39.87 دلار در ساعت

 

هماهنگ کننده های  بازاریابی

آنها چه کار می کنند؟

یک هماهنگ کننده بازاریابی کارهای روزمره شخصیت سازی یک برند را در همه بازارها سازماندهی و اجرا می کند. در مورد بازاریابی بین المللی ، یک هماهنگ کننده بازاریابی برای هر بازار خارجی ممکن است استخدام شود تا اطمینان حاصل شود که از برند و پیام آن در کاربردهای معمول در کلیه فرهنگ ها استفاده می شود.

آموزش و تجربه

اکثر هماهنگ کننده های بازاریابی به یک مدرک لیسانس در بازاریابی ، برنامه ریزی رویداد یا یک زمینه مرتبط نیاز دارند ، اما به طور کلی نسبت به سایر موقعیت ها در زمینه بازاریابی بین المللی نیاز به تجربه کمتری دارند. آنها باید از مدیریت عالی و مهارتهای سازمانی بسیار خوبی برخوردار باشند و باید قادر به مدیریت چندین پروژه در مهلت های سخت باشند. باز هم ، تسلط به یک زبان خارجی بسیار سودمند است.

مترجم ها

آنها چه کار می کنند؟

حتی اگر بیشتر اعضای یک تیم بازاریابی بین المللی به یک زبان دوم مسلط باشند ، بهتر است یک مترجم را روی کارمندانی که با ظرافت ها و گفته های بی نظیر یک زبان در بازار هدف آشنا هستند ، نگه دارید. به عنوان کارشناس زبان ، یک مترجم کمک می کند تا معاملات تجاری بدون نقص در موانع زبانی پیش برود و می تواند از بروز اشتباه در بازاریابی جلوگیری کند.

 

چگونه یک مشاور بازاریابی می تواند به شما در موفقیت کسب و کارتان کمک می کند؟

یک مشاور بازاریابی و فروش به شما کمک می کند تا در موارد ذیل دید متفاوتی کسب کنید و همواره در مسیر فعالیت های خود از آن بهره مند شوید:

  1. شناخت بازار گسترده جهانی و درک فرهنگی

  2. آشنایی با نیازهای مشتری و شناسایی رفتار آن ها

  3. توجه به توسعه و تحویل محصول

  4. آشنایی و کسب مهارت در تکنیک های برندسازی

  5. آشنایی با مفهوم استراتژی های ارتباطی در تمام رسانه ها

مدیران بازاریابی از دانش تبلیغات ، هوشمندی لازم برای شناخت مصرف کننده، فرهنگ مشتریان و مهارت های ارتباطی لازم برای ایجاد یک بازار موفق و موثر برخوردار هستند. اکثر سازمان هایی که یک تیم بازاریابی یکپارچه را استخدام می کنند حداقل به لیسانس بازاریابی نیاز دارند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه یک مشاور بازاریابی و فروش می تواند به شما در کسب و کارتان کمک کند با ما تماس بگیرد.

 

 

تهیه و تنظیم:

جواد سرائی

 

 

منبع مورد استفاده:

https://www.marketing-schools.org